EvilSpell - Necrology

Erik Vandamme    24 december 2014

De Italiaanse band Evilspell combineert, sinds 2006, Thrash metal met Black Metal invloeden. Bovendien steken ze hun voorliefde voor het Satanisme niet onder stoelen of banken. Na enkele demo's brachten ze in 2010 één eerste album op de markt: Antisocial Satan. Via het label Black Side Records kwam een tweede plaat uit Necrology. Wij gaven het werkje enkele luisterbeurten. Dit is onze conclusie.

De krachtdadige start met Slut of Satan, dat na een korte intro klinkt als een eerste oorverdovende mokerslag, doet het beste vermoeden. De instrumentale aankleding van deze song, en de gehele plaat eigenlijk, springt al direct in het oog. De dreigende gitaar intro, gevolgd door angstaanjagende screams, doen ons huiveren van angst. Zo hoort het gewoon.

Zonder enig medelijden blijft Evilspell daarna verder op ons inhakken. Tot verdoemenis worden we verzonden. Met een alles om zich heen plat brandende aanpak, zorgen ze er bovendien voor dat we geen enkel moment tot rust kunnen komen. Het extra pluspunt is trouwens dat er binnen elk van de songs voldoende variatie zit zodat de aandacht blijft aangehouden. Ook al ligt de aanpak wel altijd wat op diezelfde lijn, moeten we toegeven.

De oorverdovende drums klinken snoeihard, maar de hoofdvogel wordt toch geschoten door de gitaar. Met een snerpend, diep snijdend geluid worden we fijn gemalen, tot bloedens toe. No Mercy is daar één mooi voorbeeld van, en nee enig medelijden met de luisteraar heeft Evilspell totaal niet. Vernieuwend klinkt deze plaat echter ook niet, maar de gitaarriffs , en vooral angstaanjagende stem van zanger Filo zorgen toch dat je tot complete waanzin wordt gedreven.

Met Satan aan hun zijde zorgt Evilspell ervoor dat we branden in de Hel. De songs klieven heel diep op je in, vanaf de eerste tot de laatste noten, worden we murw geslagen. Hoewel we ons proberen te onthouden van vergelijken, lijkt de aanpak ons wat te doen denken aan Slayer. Luister bijvoorbeeld naar het schitterende Necronomicon dat je, door de manier waarop het gebracht wordt, zonder enig probleem kan toeschrijven aan deze laatste. Dezelfde aanpak, snelheid en zelfs de vocalen gaan de richting uit van voornoemde. Maar toch slaagt de band erin een eigen geluid te creëren en klinken ze niet als een doorslagje of kopie van deze Thrash Metal grootheden. Integendeel.

Afsluiter Fra, dat circa zes minuten duurt, kan je zien als de ultieme kers op de taart. De song begint traag en meeslepend, en doet wat denken aan Unforgiven van Metallica. En dat, mijne heren, mogen jullie zien als een groot compliment. Alle ingrediënten van zowel Black als Thrash metal worden in die ene song nog eens haarfijn uit de doeken gedaan. Bovendien gaat de song alle kanten uit, van haast ingetogen tot snel en meedogenloos hard. Het zit allemaal verweven in deze ene ultieme afsluiter. Hiermee bewijzen Evill Spell nog maar eens van alle markten thuis te zijn, en vooral sijpelt de technisch hoogstaande aankleding er doorheen. Als de band een visitekaartje wil afgeven om hun prachtplaat te promoten? Dan is het deze Fra wel.

Kortom, met hun pure thrash metal, met Black Metal invloeden, klinken Evilspell wellicht niet bijster origineel. Het is ooit wel voorgedaan- Maar dankzij de structuur waarmee de songs zijn samengesteld, en vooral de heel sterke technische bagage, krijgen we hier uiteindelijk toch een fijn meesterwerk voorgeschoteld. Om die reden blijkt Necrology uiteindelijk een frisse wind doorheen het Black en thrash metal landschappen te zijn geworden. Eentje waar instrumentenbeheersing heel hoog in het vaandel staat, met uiteraard die verbluffende sterke vocalen die de luisteraar telkens rillingen bezorgen tot de bot. Alleen al om deze reden, één heel sterke aanrader voor onder de kerstboom.

1. Intro (instrumental)
2. Slut of Satan
3. Satanic Underground