Devil Sold His Sould - Blessed & Cursed

4 oktober 2010

Crushingly heavy, darkly atmospheric en emotionally poignant”. Zo omschrijft de band Devil Sold His Sould zichzelf. De band speelt naar eigen horen melodieuze post-hardcore muziek in een uniek kader. Gedurende hun jaren van bestaan zijn ze enorm geëvolueerd. Dat beseffen de bandleden zelf ook maar al te goed, want de voorbije zes jaar zijn ze van underground optredens gegroeid naar een hoog niveau van touren doorheen de wereld.

Hun nieuwste album heet “Blessed & Cursed” en zal vanaf 12 juli 2010 in de winkelrekken liggen maar Snoozecontrol kreeg alvast de mogelijkheid om jullie een review voor te schotelen. Het album opent kalm en rustig met het lied Trides dewelke later zal overslaan in een eerder melodramatische klaagzang. Al van het eerste lied hoor je de post-hardcore erin verwerkt zitten.

De band moet op muzikaal vlak zeker niet onderdoen. De stem haalt in dit album gelukkig de bovenhand wat enorm positief is. Want albums waar we amper stem horen en waar instrumenten in overheersen vind ik “not done”. Doorgaans het album vind je er ook veel sfeer in terug (lied: An Ocean of Lights) . Die sfeer wordt enerzijds gecreëerd dankzij de zweverige stem van de zanger maar anderzijds ook door het correct gebruik van hun keyboard. Zoals veelal stemmen bands de liederen af op elkaar, dit is ook bij dit album het geval . Zo past Frozen perfect op zijn voorganger. Frozen bouwt voort op de hogere sferen en brengt ons als het ware naar een nieuwe dimentie.

Persoonlijk vind ik dit album één der betere post-hardcore albums die al heb gehoord. De band weet er echt de sfeer in te krijgen, ook al zie je ze niet live. Bij sommige liederen kun je echt gaan schudden op je stoel van gevoel vanwege de prachtige samenspelen tussen diverse instrumenten.Devil Sold His Sould heeft met dit album een waardige plaat neergezet in hun 6jarige carrière. Mensen die interesse hebben in dit genre, raad ik beslist aan om eens de winkel binnen te stappen op de dag van de release.

01. Tides
02. Drowning/Sinking
03.  Callous Heart