Ghost - The Engraving

4 oktober 2010

Geest, Ghost, of wat dan ook. Het album ligt al enkele dagen op de wachtlijst van reviews voor Snoozecontrol en nu is het eindelijk zover. Na talloze herbeluisteringen van de groep hun eerste album  “The Engraving” kan ik neerpennen wat ik ervan vind.

De Noorweegse formatie Ghost brengt 45 minuten stevige hardrock muziek gecombineerd met heavy metal invloeden. Het uitzicht van enkele members doet mij denken aan lederen jacket mode van de jaren ’80 terwijl de andere helft dan weer net die moderne tint heeft met een marcelleke of gewoon een pure shirt.  Genoeg over de kledingstijl, laten we overgaan naar het muzikale gedeelte.

Het eerste lied krijgt dezelfde titel mee als hun albumnaam. De opener van de CD laat niets aan het toeval over. Al van in het begin wordt je meegezwierd in een wereld van ritmes en gitaarsolo’s. Na een kleine minuut komt de zang op gang. Een goede voice up is onderweg en neemt dan ook de bovenhand van het volledige album. De eerste indruk zit goed en ik heb interesse in de rest van het album. Als ik even verder luister krijg ik een globaal beeld van het album. De bandleden zijn niet van plan om van hun 80’-90’ jaren stijl af te stappen, wat in principe geen kwaad punt is.  Het extravagantie van die periode wordt verwerkt in hun muzikale gebeuren en zorgt dan ook dat het luisteren naar hun album geen saaie boel wordt.

Track nummer 6 ‘Alive” verrast me enigszins. Net alsof de muziek uit je radio springt en vlak voor je neus gaat staan. In track 6 zit er heel wat variatie. Ik ontdek er zowel kalme momenten als stevige heavy metal elementen. Precies een combinatie die dit album zijn meerwaarde meegeeft. Dit lied kwam bij mij pas echt tot zijn recht toen ik op de highway aan het rijden was met mijn moto. Een gevoel van vrijheid, een gevoel van: I CAN DO THIS!

Globaal bekeken plaatste de band met dit album een stevige plaat neer. Het bekritiseren van een groep hun eerste album is altijd moeilijk omdat we niet kunnen teruggrijpen op eerdere verworven kennis over de groep. Desalniettemin wist Ghost mij spontaan te verassen met dit hardrock/heavymetal plaatje. Als de band zo voortdoet kunnen ze nog heel wat bereiken.