De Lidocaine - Voices and Noises of Killing Koling

5 oktober 2010

De Lidocaine is een progressieve rock/metalband afkomstig uit Helsinki. Het band maakte in 2009 een debuutalbum genaamd “Voices and Noises of Killing Koling”. Het album werd in de zomer gereleased en kreeg al heel wat positieve reacties door de Finse webzines. Nu is het aan ons om een review neer te pennen.

De opener van het album is “My Living Is Down” Het lied start met een trage intro van gitaar en bas gevolgd door een progressief stukje muzikale kunst. Nog voor dat de eerste minuut bereikt wordt komt de stem van de zanger door de muzikaalheid doorgeschoten. Niet onmiddellijk het beste stukje zang dat ik al gehoord heb en voor mij persoonlijk vind ik dan ook dat het de kwaliteit van het eerste lied naar beneden trekt.  Als we even langer luisteren naar het lied dan ontdek ik nog enkele haperingen. Zoals de combinatie zang en muziek die niet helemaal gelijk loopt.

Als we even overgaan naar het tweede lied, “All that you were” kunnen we besluiten dat het om een rustig en kalm nummer zal gaan. Toch  als we mogen ingaan op de intro tenminste. Het lied start met een stevige groove rock structuur waarbij er op regelmatige basis koorzangen in zingen. Dit kan soms leiden tot enige ergernis van de luisteraar.

Ik heb nu de eerste 2 liederen besproken en kan meedelen dat de overige 8 tracks inhoudelijk hetzelfde zijn als de eerste 2. Heel wat liederen beginnen vrij kalm, rustig en gaan daarna over in een ballade van rock, metal en heavymetal zang. Soms tot ergernis van mezelf. Ik raad daarom iedere fan aan van progressieve metal/rock eerst dit album op hun myspace gedeeltelijk te gaan beluisteren, zelf een oordeel te vellen en het tenslotte wel of niet te kopen. Als reviewer is het geen simpele opdracht om dit album een correcte oordeling toe te kennen omdat het album zich tussen 2 vuren bevind.

Enerzijds zit de muziek enorm goed, anderzijds wordt de muziek “verkakt” wanneer de zang in gang schieten.

Tracklist

01. My Living Is Done