Toxic Heart - Ride Your Life

5 oktober 2010

Snoozecontrol heeft de eer om met HQUnited in zee te gaan. Vandaag geef ik de allereerste review vrij van een band die bij dat label zit. Ik heb het hier dan over Toxic Heart. De band is afkomstig uit Slovenië en releasde hun nieuwe album “Ride Your Life” op 18 september 2009. Net geen maand geleden dus. Toxic Heart brengt een prachtige combinatie van new wave/glam rock en metal. Momenteel hebben ze nog geen optredens in België maar daar zou wel eens verandering kunnen in komen der jaar 2010. Afwachten geblazen dus.

Laten we even globaal het album bekijken. “Ride Your Life” past voor mij in het rijtje van “zachte avond muziek” of eenvoudig gezegd “soft metal”. Niet dat die term echt bestaat maar toch wil ik deze integreren binnen mijn review. Laten we starten bij het nummer “Ticket”. “Ticket” staat op nummer 1 van de CD en start redelijk punk naar eigen mening. “I’m wild and I’ll rock your world”, zo start men met het lied … “Come’n get a ticket for a ride” blijkt dan het refrein te zijn. Niet veel zeggende woorden voor jou als lezer maar als je de gehele songtext bekijkt word algauw duidelijk dat het een CD met inhoud zal worden. Hieronder vind je de lyrics van het eerste nummer.

I’m wild and I’ll rock your world

Spin you around in my backseat

You aint saw nothing yet

Love and passion is what I do best

Start your engine let’s go

We’re gonna start it slow

Leave your worries behind

And let me in your mind

Come’n’get a ticket for ride

Get ready this will be a wild night

Come’n’get a ticket for ride

Welcome to my world

Where the sun goes down

Come with me make love all night

Can’t promise we’re meant to be

But I will give you the best of me

Start your engine let’s go

We’re gonna start it slow

Leave your worries behind

And let me in your mind

Come’n’get a ticket for ride

Get reday this will be a wild night

Come’n’get a ticket for ride

Nu ik mijn ticket heb voor de rit ga ik voort naar het 2de nummer “New generation”.  Het lied handelt over de rebelsheid van het mensdom. De mensen/jongeren die een nieuwe generatie vormen en de oude garde achter zich laten. Regels zijn van voor mijn tijd, zeggen ze, en wij moeten ze breken!

We will stand, high and proud

WE! We will fight

And you can’t take it

You can’t fake it

We’re gonna break the rules

Het nummer dat de titel “Love Is For Fools” draagt is zeer toepasselijk anno 2000. Dit lied staat op nummer 3 van de tracklist en gaat over iemand dat verliefd werd op een meisje maar waar de liefde niet altijd wederzijds was. Op een gegeven moment brak ze met hem en verscheurde zijn hart in wel 1000 stukken. Het refrein is dan ook het meest intrigerende van het ganse lied.

Love is for fools

Love is for suckers like me

Love is for fools

Love is for suckers like you

Maar ik zal niet elk nummer apart gaan bespreken en er een korte inhoud aan toekennen. De volledige tracklist zult u onderaan deze review terug vinden. Laten we even kort stilstaan bij het muzikale gedeelte van deze CD.  “Ride Your Life” brengt glamrock/soft metal met een vleugje punk ertussen. De perfecte compact disc om ’s avonds op te leggen wanneer je naar huis rijd en toch de combinatie wilt vinden tussen slapen en wakker blijven achter het stuur … positief bedoeld welliswaar. Voor mij heeft Toxic Heart een staaltje van goede riffs, krachtig slagwerk, intrigerende songteksten en mooie zang neergeplaatst.

Als ik mag zeggen van waar ze hun inspiratie haalden dan durf ik wildweg te gokken dat ze zich hebben gebaseerd op de muziek van de jaren 70’-80’. AC/DC-achtig maar dan veel softer. Al beaamt de intro van het lied “Ride Your Life’ wel zwaar aan AC/DC gehalte.

Cause The Heat Is On, Cause this review is done!