£leTriKa - §.Ø.B

5 oktober 2010

Een iets wat vreemde naam voor een band: £leTriKa. We kunnen stellen dat deze band van Brazilië afkomstig is en industriële metal brengen naar hun luisteraars. De band die ik leerde kennen via myspace trok algauw mijn aandacht en de aanvraag voor een eventuele review lag dan ook binnen handbereik.  De mannen waren enthousiast en stuurden onmiddellijk hun CD op. Lees hieronder het ongezouten verslag!

Zombia Factory

Hey Mister

SOB

Atehnup

Animal

Hey Mister

I Gotta

Corra

Give It Back

Train

Dizer Nao

Keep Me Alive

Cigano

Panic

De cd start met een zowaar vreemde tint van een geïndustrialiseerde kettingzaag laten we zeggen. Een  vrij nors en schars geluid zeker wanneer je volume 100% staat. Doch weet dit lied mij te accepteren en accepteer ik het lied. Na enige tijd komt hun roots naar boven en dat is het brengen van rock met metalinvloeden. Het eerste lied start stevig en eindigt krachtig alsook het tweede lied. Wanneer we “Dizer Nao” nader gaan bekijken dan kan ik melden dat dit toch wel één van de rustigere nummers van de CD is. Het lied dat in een voor ongekende taal gezongen wordt roept toch wel gevoelens naar boven. Dizer nao weet mij te bekoren om te spelen als afsluiter op een festival.

Het daarop volgende nummer Keep Me Alive moet zichzelf vermoedelijk met alle mogelijke middelen in leven houden want dit kalme nummer kan perfect opgelegd worden tijdens een romantische date met u geliefde. Al raad ik aan er tijdig voor te zorgen dat je daaropvolgende lied Cigano niet laat draaien.

Op die manier kom ik in heel korte tijd bij hun allerlaatste lied Panic. Paniek wordt dit in vrije vertaling. Het lied dat heel vermoedelijk praat over het afsterven van een plan/dier of mens verwijst voor mij eerder naar de tranen die de band laat omdat de CD afgewerkt is. Het lied Panic geeft een perfecte kijk op het hele album en brengt een combinatie van rust en kracht in 1 lied dat maar liefst 11 minuten en 50 seconden duurt.

Na heel kort wat diverse nummers te hebben besproken wil ik toch nog het album in zijn gehele beschrijven. De band met een als het ware onuitspreekbare naam brengt geïndustrialiseerde metal met een lichte tint elektro naar zijn publiek toe. Ik kan geen rechte lijn trekken doorheen hun genre maar voor wie iets nieuws wil ontdekken raad ik ten zeerste aan om hun myspace te gaan ontdekken.