Ingraved- Onryou

levi deluycker    27 januari 2011

Eventjes verwarring. Toen ik het artwork van deze ‘Onryou’ van Ingraved zag dacht ik zeker te zijn dat we te maken hadden met een japanse band. Niets van dat. Deze band is afkomstig uit la bella Italia, en ziet het volgens de bio als hun missie om met hun tweede full cd  moderne extreme metal en hardcore elementen te mixen in meeslepende atmosferen. Mooi geformuleerd natuurlijk, maar wij houden het eerder op metalcore.

Al is de poging tot vernieuwing op de achtergrond wel aanwezig. De heren doen een verdienstelijke poging om boven de middelmaat uit te steken, maar ergens denken we dat ze dat nog een beetje tijd zullen moeten geven. De muzikanten beheersen hun instrumenten goed, de riffs vliegen je rond de oren en af en toe hoor je een gitaarlijn die je toch wel doet opkijken. Ook de zanger schreeuwt het hele plaatje verdienstelijk vol.

Er komen op dit album ook cleane vocalen voor(maar niet zo extreem veel). Iets wat ik eerlijk gezegd niet echt ten volle kan aanhoren op metalcore albums. Het laat bepaalde bands namelijk zo abrupt van ruig en hard naar zeemzoeterig overschakelen dat je je afvraagt of je plots naar een ander band aan het luisteren bent. In het geval van Ingraved gaat die vlieger echter niet op. De cleane vocalen deden me namelijk denken aan de sporadisch clean gezongen stukken die voorkwamen op ‘Demanufacture’ van Fear Factory(oh, wat is dat toch al lang geleden) en laat me dat nu eens niet tegenvallen.

Alhoewel dit plaatje niets nieuws onder de zon brengt (daarvoor rekenen we op de volgende schijf die deze gasten zullen maken), is het best een vermakelijke cd geworden. Eentje die de modale metalcorefan wel zal kunnen smaken, en dan vooral degenen die ondermeer killswitch engage, lamb of god (de eerste dertig seconden van ‘the cure’ hadden zo op een album van deze band kunnen staan) en hatebreed in hun collectie hebben staan.  De band brengt ‘Onryou’ uit via power Pain records.