Thumpermonkey Lives - We Bake Our Bread Beneath Her Holy Fire review

28 januari 2011

Thumpermonkey Lives! Tjah, zo heet de band waarvan Genin Records mij onlangs een album opstuurde. De naam zei mij al niets, laat staan dat ik wist welke muziek er uit mijn speler ging komen. Zonder enige voorkennis stak ik de Cd in mijn speler om er een ongezouten mening van neer te pennen.

De groep brengt progressieve rock en is afkomstig uit Londen. Hun nieuwste album heet “We Bake Our Bread Beneath Her Holy Fire ”of hoe we het simpelweg kunnen interpreteren als een vunzig iets. Laten we eens zien wat het album teweegbrengt bij mij, als onbekende luisteraar. Thumpermonkey Lives! kan ik niet onmiddellijk gaan vergelijken met een ander album, het geluid, de klank, de zang is iets die ik nog niet eerder hoorde. Ze zijn nog progressiever, nog fluencer, nog raarder en het lijkt wel of hij zijn stem een noot lager heeft laten draaien voor deze plaat. Maar daar wil ik niet mee zeggen dat het album ronduit slecht klinkt want dat is het niet!

Om elk lied van deze progressieve rockband te bespreken zou het te lang duren. Elk lied heeft zo zijn eigen kenmerken en invloeden die telkens die extra touch geven. De groep heeft ervoor gezorgd dat geen enkele track gaat vervelen. Bij het ene nummer speelt de drum de hoofdrol, terwijl bij een track verder de gitaar opnieuw de bovenhand neemt. Een vreemde combinatie van traag spelende instrumenten die de mensheid soms in verwarring kan brengen.

Conclusie:We Bake Our Bread Beneath Her Holy Fire is een album om echt mee los te gaan op progressief niveau. De echte fan van dit genre zal zich hier wel mee kunnen bekoren. De groep weet waar ze mee bezig zijn en kan een album te koop aanbieden die niet tot de verveling gaat leiden.