Locus Control - Attavita

Tom V    8 oktober 2013

Attavita, het eerste full length album van de Kuursne instrumentale muziekband Locus Control. Het album is al enkele weken uit maar bleef te lang te liggen in de schappen van onze reviewer, onterecht zo blijkt nu! Het album bevat 6 tracks die zichzelf het genre progrock, thrashmetal en stoner toekennen. Niet even gemakkelijk als je weet dat de band beïnvloed werd door Tool, Rush en Metallica.

In mijn eerste zin liet ik al weten dat de band vooral instrumentaal getint is. Dit wil dus zeggen zo goed bijna geen vocalen en dan vraag ik mij af: waarom niet? Geen geschikte vocalist gevonden voor dit album of kun je gewoon meer sfeer brengen op die manier? Die vraag zal eeuwig onbeantwoord blijven maar het blijft wel een uitdaging om een instrumentaal album te maken zonder vocalen, want camoufleren dat lukt nu niet meer.

En Locus Control die deed het. 6 heerlijke tracks vol instrumentale progrock, thrash en stoner muziek. Laat ik nu eerlijk zijn, ik heb het nooit gehad voor instrumentaal. De gitarist die meestal zijn vermogen mag uitspelen en in het middelpunt van de belangstelling staat is de meest gekende scène maar Locus Control pakt het anders aan. Elk instrument, elke instrumentist heeft zijn plekje, krijgt zijn moment en het geheel werd zo lekker strak in elkaar geboxt dat ik zelf de vocalen ga doen.

Six Degrees, zo heet de eerste zin van het album en we vliegen er meteen gretig in. Luisteraars kunnen geen moment wijken van dit stevige nummer. Vervolgens worden ze opgewacht met Snowdown Alt 900 FT . Opnieuw zo’n krachtig nummer, af en toe een vocaal ertussen maar helemaal niet overdreven waardoor ze toch in de roots blijven.

Ik kan zo elk nummer beschrijven over hoe goed het wel is, hoe mooi in elkaar geboxt alles zit, hoe elke instrumentist zijn ding mag doen en kan inspelen op de ander maar ik zal overal hetzelfde moeten typen. Wil ik maar zeggen dat Attavita een waardig eerste album is met heel veel potentieel. Heel weinig schoonheidsfoutjes en het heeft een gevoel voor MEER MEER MEER opgebouwd bij mij.