Motek - Sonder

Erik Vandamme    5 oktober 2013

We hebben ook in Belgie een paar geweldige tot heel sterke Post-rock bands. Voorbeelden genoeg om te geven, maar sommige steken er met kop en staart bovenuit. Persoonlijk heb ik Motek altijd tot deze categorie gerekend. Hun concerten die we meemaakten waren van een zodanige intensiteit dat we nu nog steeds kippenvel krijgen als we er aan terug denken. Na hun eerste album Asthmatic Whale (2006) werden ze in sommige pers omschreven als: Het Belgische antwoord op Mogwai. Ook Port Sunshine (2008) en Dragons (2010) kregen heel wat goede kritieken in de pers en bij het publiek. Na drie jaar wachten brengen ze nu hun nieuwste album Sonder uit via dunk!records.

Wat ons het meest aansprak aan Motek was dat ze steeds pure post-rock brachten in de zuiverste vorm. Zonder experimentele uitspatting, waar we ook niet vies van zijn, brachten ze pareltjes van songs uit. Op het podium werd de sfeer nog versterkt door de inbreng van visuele effecten. Opvallend aan Sonder is de iets donkere sfeer die we voelen bij het beluisteren van deze plaat. Daarmee zijn we aan het enige verschil gekomen tussen deze plaat en de voorgangers. Laat ons duidelijk zijn, wat Motek betreft had ik het ook niet anders gewild. Daar waar we doorgaans wel houden van bands die evolueren in hun sound hoopten we dat Motek ook nu weer gewoon zichzelf zouden zijn gebleven ondanks die drie jaren tussen de vorige en deze plaat.

Gelukkig is dat ook zo. De ingeslagen wegen worden dus verder bewandeld, met het verschil dat we weer een solide band zien die spelplezier uitstralen. Enige kleine verandering is , zoals we reeds aangaven, de iets donker klinkend aanpak met momenten. Voor de rest is Sonder weer zo een pareltje van een plaat dat ons doet inzien hoe die eerder vernoemde stelling, Het Belgische antwoord op Mogwai, volledig klopt.

Conclusie: Zoals een ouder blij is als zijn kind na een lange afwezigheid terug thuis komt, gezond en wel. Zo sprongen ook wij bij het horen van Sonder een groot gat in de lucht en slachten het meest vette kalf om een feestje te bouwen. Motek levert het bewijs dat ze het nog steeds kunnen, ons door eenvoud en eerlijkheid onderdompelen in een bad van diepe intensiteit. Dit door het brengen van post-rock in zijn meest pure vorm. Geniet met volle teugen van deze Belgische Parel.

Ambitions, Friends, Routines, Worries

Vivid and Complex as Your Own

Sonder