Sparklands - Tomocyclus

Erik Vandamme    16 september 2013

Sparklands is het project rond de broers Thomas Riekerk (Zang) en Robert Riekerk (gitarist/toetsenist) die met dit album hun liefde willen tentoon spreiden voor het AOR/melodieuze rock genre. Met Tomocyclus leveren ze een aardig meesterwerk af dat de fans van deze muziekstijl zeker zullen bekoren. Ze laten zich btw bijstaan door klasse muzikanten, wiens bijdrage aan deze plaat niet valt te onderschatten. Leuk om weten is dat de titel van de door beide broers geschreven song, Tomocyclus genoemd is naar de boot van hun vader.

De broers steken hun adoratie voor bands als Toto, Foreinger of Bad English niet onder stoelen of banken. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze inspiratiebronnen uitstralen in hun muziek. De aankleding van de songs verwijzen telkens opnieuw naar voornoemde voorbeelden. De fans van deze bands zullen smullen van dit album. Houdt u van verzengde mooie ballads met een lekker meeslepende gitaarriff hier en daar? Dan is Tomocyclus zeker iets voor u. Echter moeten Sparklands niet onderdoen voor hun idolen. Het niveau, zowel instrumentaal als vocaal, ligt heel hoog.

De rode draad mag dan wel de schitterende stem van zanger Thomas zijn. Wat de instrumentale aankleding betreft kan je echter niet voorbij aan de aangrijpende mooie blues riffs van gitarist Robert. Luister maar naar het instrumentale Sparklands. De hoogtechnische licks brengen je zeker in opperste vervoering. Ook voor mij persoonlijk één van de beste songs op deze plaat. We mogen echter ook niet voorbij gaan aan de andere muzikanten zonder wie dit pareltje van een album niet zou zijn wat het nu is. De keyboard klanken bijvoorbeeld , denk maar aan Toto, die Simon Gitsels en Martijn Groeneveld voortbrengen zijn als het ware de kers op de taart.

Elk van de songs hebben een zeker meezing gehalte, zoals dat bij Ballads doorgaans zou moeten zijn. Dit mogen we zien als een extra pluspunt. Shattered Dream bijvoorbeeld doet me in bepaalde mate zelfs wat denken aan een ballad van Scorpions. Hoewel het allemaal een beetje diezelfde lijn lijkt op te gaan, verveeld het echter geen moment. Al vrezen we dat een groot publiek, buiten de liefhebbers van het klassieke AOR genre, niet altijd zal te vinden zijn voor deze soms wat brave aanpak. Maar de fans van voornoemde bands, zullen hiervan zeker genieten. Om die reden kunnen we band en plaat ten zeerste aanraden

The Game

Skyline

Joanne