High On Fire - Spitting Fire Live Volume 1 & 2

Florian Cassier    16 september 2013

High On Fire is een Amerikaanse stoner metalband uit Oaklands. Live hebben ze een enorme reputatie en dat zullen we geweten hebben. Na zes albums vonden ze het tijd om een live album uit te geven en dan wel direct een dubbelalbum. High On Fire is een band die naar mijn mening een kruising is tussen Mastodon en Pantera. Dan geef ik graag een extra complimentje aan drummer Des Kensel die toch een extra dimensie geeft aan de riffs die Matt Pike uit zijn vingers tovert.

Na De Vermis Mysteriis uit 2012 kwam er dit jaar een live album bij op de naam van High On fire. Sinds zanger en gitarist Matt Pike sober staat, is het zeker een must voor de fans van zware, agressieve maar ritmische melodiën om hen eens live aan het werk te zien. Voor wie dat niet kan, is er nu dus dit album. De opnames zijn gemaakt tijdens een optreden in november 2012 te New York. Aan de sterkte en de kracht van hun muziek valt zeker niet te twijfelen. Over het nut van deze cd dan weer wel vind ik. Het lijkt meer op een ‘best of’ waarop af en toe wat applaus en gejuich te horen valt. Dit is niet alleen als kritiek bedoeld, maar ook als een soort compliment. Live klinken ze namelijk zo goed als hetzelfde als op hun albums. Iets waar niet elke band in slaagt.

Er is wel een sterke cohessie aanwezig, de volgorde van hun set is goed gekozen en al hun klassiekers zoals 10 000 years, Snakes for the Divine, Blood From Zion en mijn persoonlijke favoriet Rumors Of War zijn aanwezig.

Besluit: Geen must have album dat meer lijkt bedoelt te zijn om wat extra geld uit de zakken van de fans te slaan. Ik raad jullie eerder aan om met het geld van die cd te steken in een ticket voor een echt optreden van hun. Dat is namelijk wel echt de moeite waard.

Cd 1:

Serums Of Liao
Frost Hammer