Orphaned Land - All is One

Arvid De Coster    23 augustus 2013

Al sinds 1991 spant het Israëlische Orphaned Land de kroon als het gaat om Oriental Metal, een genre die zich typeert door de Oosterse riffs, instrumenten en tekstthema’s. In ‘All is One’, het reeds zevende album van Orphaned Land, bewijzen de heren dat ze in die 22 jaar niet stil gezeten hebben.

Het eerste wat opvalt bij het luisteren is de epische samenwerking tussen de band en een 25-koppig koor die de gitaarriffs en instrumenten uit het Midden-Oosten, zoals de Duduk, perfect aanvullen. Dit zorgt er niet alleen voor dat de muziek van een hoogstaander niveau wordt, maar ook dat het album iets zachter wordt. Toegankelijkheid is trouwens duidelijk iets waar ze bij Orhpaned Land op hebben ingezet. Leadzanger Kobi Fahri laat in dit nieuwe album de grunts praktisch volledig voor wat ze zijn, en focust op clean gezang alleen, of in duet met gastzangeres Mira Awad, die we enkel jaren geleden nog Israël zagen verdedigen in de Eurovision Song Contest.

Ook tekstueel springt de band steeds in het oog. Waar andere metalbands het vaak hebben over het gebruikelijke ‘dood en verderf’, komt Orphaned Land steeds op de proppen met zwaarder geladen thema’s als politiek, economische problematiek en religie in het Midden-Oosten.  In elk album preken de heren voor vrede, verdraagzaamheid en religieuze samenhang.

De zachtheid van de melodische en Oosters geïnspireerde nummers, in combinatie met de thematiek, is een reden waarvoor Orphaned Land als band vaak gemeden wordt door zij die zich tot de ‘Old School’ van het metalgenre rekenen. Voor zij die dit echter achter zich kunnen laten, en open-minded genoeg zijn om van verschillende subgenres van metal te genieten, is deze ‘All is One’ zeker een plaat die niet onder het woestijnzand mag verloren gaan.

1. All Is One
2. The Simple Man
3. Brother