Franz Ferdinand - Right Thoughts, Right Words, Right Action

Erik Vandamme    24 augustus 2013

Franz Ferdinand gaf  een heel goede indruk op pukkelpop , dat is ook ons niet ontgaan. Het is lang stil geweest rond deze Schotse band, het laatste album Tonight : Franz Ferdinand dateert al van 2009. We keken dan ook reikhalzend uit naar deze nieuwe plaat, Right Thoughts, Right Words, Right Action. In vele persartikelen wordt het album met gemengde gevoelens onthaald.

De eerste song Right Action geeft eigenlijk direct de toon aan. Er wordt teruggegrepen naar de sound van de periode 2004, hun meest populaire jaren om het zo te zeggen. Het zijn songs die je zonder problemen kan meezingen, het is zowat hun handelsmerk. Wat ons betreft heeft dat 4 jaar ertussen uit zijn ook zijn vruchten afgeworpen. We horen terug een frisse en montere Franz Ferdinand , dat was op het podium reeds zo, maar ook op plaat blijkt dit nu het geval te zijn.

Experimentele uitspattingen zijn er niet bij, ook worden er geen totaal andere wegen ingeslagen. Er worden daarentegen wel songs gecreëerd met hitpotentieel. De fans van het eerste uur mogen dus op beide oren slapen. Dit is meteen ook een beetje onze kritische noot, want tenslotte hoop je na al die jaren toch ergens iets anders te horen dan je al kent? Nu blijven we op dat vlak wat op onze honger zitten, waarom vier jaar wachten op iets dat eigenlijk niet veel verschilt van wat al werd uitgebracht?

Maar, laten we stoppen met muggenziften. Langs de andere kant laat Franz Ferdinand hier duidelijk merken nog niet dood en begraven te zijn , er blijkt nog een mooie toekomst weggelegd voor de band. Right Thoughts, Rigtht Words, Right Action is een nieuwe bladzijde in hun carrière en doet het beste verhopen voor wat komen zal. Franz Ferdinand is terug, alsof ze nooit zijn weggeweest.

01 Right Action
02 Evil Eye
03 Love Illumination