Watain - The Wild Hunt

Jordy Sabels    22 augustus 2013

Black Metal is een genre dat zich vaak aan vaststaande richtlijnen houdt. Het is een muziekstijl waar vaak weinig progressie in zit en dat vastzit in een patroon met dezelfde riffs in elke plaat, een wederkerend stemtimbre en om van het overvloedig gebruiken van Corpse Pain nog maar te zwijgen. Een band die echter wel slaagt om evolutie te brengen in het Black Metal genre is het Zweedse Watain en dat bewijzen ze wederom met hun vijfde album The Wild Hunt.

Het album begint op gezwinde wijze met het nummer Night Vision. Het luidt op stille wijze de komende storm in om vervolgens in de helft van de song het helemaal om te gooien en het onweer al even te laten losbarsten. Night Vision is ook compleet instrumentaal waardoor je direct weet waar de progressie van de band zich bevindt, namelijk niet in het oeverloos van screams of Corpse Paint in de Black Metal maar eerder in het instrumentele karakter van de band. Dit verschilt van vele Black Metal bands omdat ze op ideale manier gebruik maken van het uptempo karakter van hun muziek en niet gewoon de hele tijd met de stormram op je trommelvliezen drukken.

Daarnaast is het een album dat bol staat van de techniciteit op vlak van drums en gitaarspel en dat zich niet vocaal beperkt tot screams van een oermens die teruggezonden werd uit de tijd om hier even in een micro te komen brullen. Het is daarom een aanrader voor mensen die niet echt thuis zijn in het genre, maar er eens van willen proeven.

De nummers die er voor mij toch net iets bovenuit staken in deze heerlijke plaat zijn Holocaust Dawn en They Rode On. Holocaust Dawn zorgt ervoor dat je nog steeds blijft merken dat het een Black Metal album is omdat ze teruggrijpen naar hard geweld en heerlijke screams. They Rode On is dan net het tegenovergestelde. Door dat nummer merk je de progressie die de band wilt brengen in het genre. Er wordt meer gefocust op de techniciteit van het instrumentele en er wordt minder gebruik gemaakt van hevig gebrul door de zanger wat ervoor zorgt dat je gewoon kan genieten van heerlijke technische muziek gemaakt door protagonisten in een genre.

Er rest mij dus nog maar één zaak te melden: Haast je morgen naar de platenzaak of bezoek eens hun facebookpagina en koop het album. Ik kan u met het hand op het hart zeggen dat u er geen spijt van zal hebben, Black Metalfan of niet, want het is naar mijn bescheiden mening hun beste en meest vernieuwende plaat tot nu toe.

Tracklist

1) Night Vision
2) De Profundis