Garth Arum – The Dawn Of A New Creation

Erik Vandamme    22 augustus 2013

De muziekstijl van de Spaanse band Garth Arum omschrijven is waarlijk een moeilijke opgave. Je hoort invloeden van zowel Death Metal als Black Metal. Samengevat zou je het album The Dawn of A New Creation eigenlijk kunnen omschrijven als avant-garde black metal. We houden wel van een potje experimenteren, zij die daar ook voor open staan gaan in dit album zeker hun gading vinden. Verwacht u echter niet aan gemakkelijk in het gehoor liggende songs. Nee je moet er wel een inspanning voor doen om het geheel te begrijpen. Ook wij hadden toch een paar luisterbeurten nodig eer we het echt begonnen te snappen. En daar ligt een beetje het nadeel van deze plaat, de moeilijke toegankelijkheid.

Maar op het moment dat de klik er uiteindelijk toch komt , laat je dan meedrijven in een wereld van donkere metal met een vleugje psychedelica, om het zo te zeggen. De plaat dus niet vanaf de eerste luisterbeurt opzij leggen, maar jezelf er echt in verdiepen loont. Want het gevoel dat we uiteindelijk krijgen is ronduit magisch en intens te noemen, in den brede zin van het woord. De experimentele kant van de zaak doet ons zelfs inzien hier iets uniek mee te maken. Uiteraard zal het wel al voorgedaan zijn, is er enige muziek die nog nooit is uitgebracht? Maar het concept Black en Death Metal wordt op een zodanige manier benaderd dat je uiteindelijk wel valt voor de sound en aankleding.

De titel van een van de songs Trip (Part I) zegt eigenlijk genoeg, want uiteindelijk is het inderdaad een trip doorheen de diepste en donkerste bodem van je hart en ziel die je hier maakt. Ons uiteindelijk advies is dus heel simpel, geef dit album meerdere kansen en we zijn er zeker van dat jullie hetzelfde verzengde gevoel van intensiteit zullen 'voelen' als wij deden na Dawn Of A New Creation daadwerkelijk tot ons te laten doordringen.

01. A New Creation
02. Shadows Of The Past
03. A Barrage Of Hate