Krisiun - The Great Execution

13 oktober 2011

Waar sommigen blijven haperen, gaat Krisiun erop vooruit. De Braziliaanse death metal band released op 31 oktober 2011 hun achtste album “The Great Execution”. Krisiun werd gevormd door de drie broers Alex Kolesne Camargo, Max Kolesne en Moyses Kolesne in het jaar 1990. The Great Execution is zijn naam zeker waardig want het is het langste album ooit dat de band heeft opgenomen. Tevens heeft de groep ervoor gekozen om death metal in al zijn facetten te bekijken en diverse onderwerpen naar boven te brengen.

Al vanaf het begin hoor ik het verschil met hun vorige albums. De betere aanpak zal hier steevast voor iets tussen zitten. Zo kozen de bandleden ervoor om meer tempo afwisseling te steken in hun liederen en weten ze de thrash goed te combineren met de ‘death’. Tevens koos de groep ervoor om er –tallen riffs in te verwerken waardoor we de meerwaarde van elk bandlid duidelijk kunnen ontdekken.

Door deze nieuwe wind in hun album te laten blazen heeft de groep zich enigszins sterk kunnen bewijzen tegenover mij. Vroeger bleven ze vaak hangen op het ‘eentonige’ gedoe terwijl ze met “The Great Execution” zorgen dat het niet gaat vervelen. Ook heb ik het gevoel dat de gitarist zich heeft verdiept in zijn instrument. Zo wordt de gitaar duidelijker op de voorgrond/achtergrond geplaatst waardoor dit magistrale instrument niet vergaat in een kakafonie.

Conclusie: Krisiun behoort tot één van de betere death metal bands in de huidige scene. Met dit album hebben ze de fouten van al hun vorige albums duidelijk positief weggewerkt wat wil zeggen dat ze openstaan voor kritiek.