W.A.S.A.B.I - EP2

Erik Vandamme    26 juli 2013

Een jonge Franse elektro punk groep uit Parijs, dat zijn W.A.S.A.B.I. Dit uiterst sympathieke gezelschap bracht een EP op de markt met vijf nummers die je stevig bij de strot nemen. Het unieke aan dit gezelschap is de inbreng van twee verschillende vocalen. Deze vrouwelijke en mannelijke samensmelting van stemmen zorgt er voor dat we de oren nog meer spitsen dan anders.

Het headbang gehalte ligt trouwens heel hoog, bij elk nummer voel je gewoon je hoofd op en neer gaan, en nee dat komt niet door overmatig drankgebruik of andere geestverreikende middelen of dergelijke toestanden. Deze muziek zorgt dus in ieder geval al voor een feestje in je hoofd, wij hebben daar de nodige ervaring mee. Maar doorgaans is het niet meer bijster origineel. Nu, bij W.A.S.A.B.I ligt het dus door die vocale aankleding wel even anders. De muzikanten zeggen dat ze zijn beïnvloed door bands als Lostprophets, Papa Roach, de energie van beide is zeker aanwezig. Alleen is het hier niet een zoveelste kopie van het origineel. Maar komen ze zelf heel vernieuwd uit de verf.

De songs vliegen zo snel voorbij dat je prompt de neiging krijgt het album nog eens te beluisteren. Bij elke luisterbeurt krijgen we datzelfde gevoel telkens opnieuw. Persoonlijk geloof ik niet op liefde op het eerste gezicht, ook niet wat muziek betreft, een plaat heeft bij mij wat tijd nodig om echt 'door te dringen', om het zo uit te drukken. Maar bij deze EP2 is dit wel even anders. Vlijmscherpe riffs die zo herkenbaar zijn aan het genre combineren met die tweestrijd tussen vrouwelijke en mannelijke vocalen, het zijn ingrediënten die je niet altijd tegen komt. Daarom zien we al uit naar een of meerdere full albums van deze band die een energie uitstralen waar grote bands in het genre vaak niet kunnen aan tippen, een goed advies wil ik hier wel meegeven namelijk blijf die combinatie vrouw/man bewaren en werk het verder uit. Het is het grootste wapen van W.A.S.A.B.I om hen boven de middelmaat te doen uitstijgen.

Een aanrader voor fans van voornoemde bands, maar ook zij die houden van elektro punk toestanden.

Savage is our name

WebZone