Bloodlights - Stand Or Die

Erik Vandamme    24 juli 2013

Toen de Noorse hardrockers Gluecifer in 2005 besloten de handdoek in de ring te gooien kondigde gitarist/songwriter Captain Poon aan terug te zullen komen. Bloodlights zag het levenslicht en maakte hun entree op het podium in 2007. Intussen werden ook een aantal albums op ons losgelaten Bloodlights (2008), waarmee ze op tournee gingen met o.a. Monster Magnet en Millencollin was de eerste.

Hun tweede schijf Simple Pleasure (2009) bracht hen ook naar Japan. Dit album Stand Or Die is dus hun derde plaat. Met de sound van Stand or Die wordt teruggegrepen naar de basis, fans van Thin Lizzy of Motorhead , om twee voorbeelden te geven, zullen dus zeker hun ding vinden in deze nieuwe plaat. Echter komen er de laatste tijd wel genoeg bands op ons af die de trends van die vroegere jaren lijken te volgen zodat we helaas een dertien in dozijn gevoel krijgen. Echter is het toch de moeite waard Stand Or Die een kans te geven, als je fan bent van die soort muziek zal het u deze keer ook wel bekoren.

De opbouw is veranderd vergeleken met de twee vorige platen. Het gaat veel meer naar de ruwe kant op, en dat was ook de bedoeling. Ze slagen er dan ook in technisch veel strakker te klinken met Stand or Die maar een gedurfde zijstap hadden we eerlijk gezegd liever gezien. Het gevoel van been there/done that zou, vrezen we, de globale rockluisteraar wel eens kunnen doen afhaken. Is Stand or Die een tegenvallende plaat? Nee, toch niet, omdat teruggrepen wordt naar de basis van puur onversneden rock-'n-roll, maar vooral dat het met respect gebeurd voor wat ooit was. Enkel op die basis leveren Bloodlights een overtuigende derde worp af die in de lijn ligt van wat ze willen beteken voor hun fans, zoals de eerste songtitel het al doet uitschijnen Roll with me.

We denken dat het op menig podia vooral een feestje zal worden, zonder problemen kunnen ze hiermee een publiek inpakken. Stand Or Die is dan ook zo een album dat vooral dient live beluisterd te worden, wij haken om die reden niet af en zetten even de vooroordelen opzij, met verstand op nul.

Roll With Me

Arms Around It

Shit For Gold