Redemption - This Mortail Coil

26 november 2011

Het verwerken van gevoelens in een bepaald album komt meer voor dan we denken. Ook bij dit nieuwste album van Redemption gebeurde dit. Toen Nick Van Dyk hoorde dat hij nog maar 5jaar te leven had door bloedkanker bleef hij niet bij de pakken zitten en herstelde zich na 3jaar van vechten. Van Dyk heeft daarna besloten deze periode af te sluiten met This Mortal Coil.

Anders dan verwacht speelt de politieke impasse of het autobiografische gedeelte geen rol maar staat de dood wel centraal in de nummers. Zo spreken ook de titels boekdelen ‘Stronger Than Death, No Tickets To The Funeral’. Ik verwachtte me dan ook aan eenzame, droeve solo’s in een kader van begrafenissen maar niets was minder waar want in heel wat liederen herken ik heftige, speelse gitaarsolo’s.

Als ik 1 zin uit het hele album mag nemen dan is het wel “You tried to kill me, but I killed you” hoogstwaarschijnlijk gericht naar Jantje de dood of Hein met de zeis. De dood heeft zovele namen. Doordat Van Dyk zijn eigen emoties zo mooi verwoord krijgt het album een aangrijpende touch. We herkennen in de tracks de kracht en het doorzettingsvermogen van de schrijver maar ook soms de steken die hij liet vallen in mindere tijden.

Als ik het album over de gehele lijn bekijk kan ik zeggen dat elk lied zijn eigen manier van spelen heeft. Het ene lied is straks met positieve instrumentale invloeden terwijl het andere lied eerder somber en doods klinkt. Ook de vocals zitten goed, Alders heeft een stem gemaakt voor trage tempo’s en de band weet daar ook positief bij in te spelen.