Abysse - En(d)grave

Tom V    9 juni 2013

Afkomstig uit Frankrijk. Het land dat gekend staat om zijn rijke wijngaarden en heerlijke stokbroden produceert net alleen lekkernijen maar de bewoners ervan serveren ons jaarlijks ook een handvol aan nieuwe ‘top’-albums in de metal scene. Zo ook Abysse met hun album En(d)grave dat in 2012 onder eigen beheer op de markt werd gebracht.

We mogen dit album aanzien als hun eerste full album in acht jaar. Daarvoor brachten ze reeds twee demo’s en een EP uit. Welke richting ze juist uitgaan is moeilijker te verwoorden. Ze kiezen vooral, het instrumentale pad en zoals we weten zijn de meningen hieromtrent vaak ver uiteenlopend. Gelukkig heeft Abysse er lichterhand voor gezorgd dat het muzikale onderdeel tegemoet komt aan de verwachtingen van heel wat luisteraard. Zo gaat de band van het ene uiterste naar het andere uiterste. Van heavy naar kalm en van kalm naar melodieus. Kortom, voor iedereen wat wils. Tevens mogen we ook meegenieten van enkele inbeukende riffs en stoner vibes die mooi in het geheel vermengd werden door de mixer van dienst.

Het verwoorden van positieve woorden over deze muziekgroep ligt misschien voor de hand maar toch … de groep weet mij in elk geval vast te houden tot het einde der tijden en brengt op geen enkel moment verveling. Toch ben ik ervan overtuigd dat de combinatie met clean vocals een mooi extraatje zou zijn voor deze band. Het zou de final touch zijn op dit full album.

Conclusie: een prachtig instrumentaal plaatje dat mij tot het einde kan bekoren. De strakke en minder strakke momenten werden mooi gecombineerd overgebracht voor de luisteraar. Diepgaand en diep rakende akkoorden zorgen voor het totaal plaatje.