Deez Nuts - Bout It

Jonas Hoflack    4 juni 2013

De Australische band Deez Nuts is ondertussen al een bekende band binnen de hardcore- en metalwereld. Zo speelden zij al op Ieperfest en dit jaar ook op Graspop. Ze zijn oorspronkelijk ontstaan uit I Killed The Prom Queen. Deez Nuts zanger JJ Peters was de oorspronkelijke drummer bij I Killed The Prom Queen. Nu is hij met Deez Nuts al toe aan hun 4e release Bout It. Kenmerkend voor Deez Nuts is dat zij zowel invloeden halen uit hardcore als uit hip hop en hun teksten een flinke dosis "gefuck" bevat. Dat is in Bout It zeker niet anders. Snedige hardcore met een rappende JJ Peters zijn ook nu weer het recept.

Het album bevat enkele goede nummers die me spontaan mijn hoofd doen op en neer gaan. Instrumentaal zit het zeker goed en ook rappende stem past zeker in het geheel. Coole nummers op het album zijn zeker Bout ItShot After Shot en Streets Are Watching. Het nadeel aan een Deez Nuts album is dat er weinig variatie in zit en wel eens kan gaan vervelen. Het recept staat vast en ze doen er ook weinig nieuws mee. Ook in de teksten zit weinig inhoud en komen geregeld op het zelfde neer, namelijk feesten. Een uitzondering is wel het nummer Band Of Brothers waar Sam Carter, zanger bij Architects de intro verzorgt, samen met een akoestische gitaar. Dit geeft een cool effect.

Naast enkele nummers stopte de band dan ook wat gesproken tekst in dit album. Zo vind je de track Don't Act Like You Already Know terug waar er 2 heren drugs gebruiken en er iemand binnen komt. De track Public Service Announcement is een boodschap van Hoya Roc, de basgitarist van Madball met een boodschap.

Deez Nuts is een band die een eigen soort muziek maakt. Zowel de mix van hardcore met hip hop als inhoudelijk. Dit is dan ook een band met voor en tegenstanders. Zo kan ik me voorstellen dat velen de track Don't Act Like You Don't Already Know een not done zullen vinden. Alles bij elkaar vind ik dit niet de beste release van Deez Nuts, maar er staan zeker nummers op het album die ze live zeker mogen spelen en die door de fans zeker zullen gesmaakt worden.

1. Bout It

2.Shot After Shot

3.Not A Face In The Crowd