Queens of the Stone Age - … Like Clockwork

Erik Vandamme    3 juni 2013

Wat zijn uw persoonlijke verwachtingen als je een album van Queens of the Stone Age beluisterd? De mijne simpelweg een uppercut die je verweesd achter laat. Telkens zijn de verwachtingen heel hoog gespannen, ook voor deze nieuwste brok energie ...Like Clockwork dit het geval. We kunnen de fans alvast geruststellen, Josh Home en de zijnen rocken met momenten de pannen van het dak.

We zeggen wel, met momenten. Er is ook genoeg plaats voor ingetogen songs, maar treurig zijn we daar niet om, want dit zorgt ervoor dat we onverwachte verrassingen te verwerken krijgen. Luister maar eens naar het prachtige Kalopsia die een zekere Industrial gevoel meekrijgt en dit door de samenwerking met Trent Renzor. Een heel goede zet zo blijkt want naderhand een van de meest interessante songs op dit nieuwe album. Ook wordt vaak teruggegrepen naar die gekende stoner rock toestanden dus de fans van het eerste uur hoeven zich ook geen zorgen te maken. De samenwerking met andere artiesten als Elton John en Dave Grohl is ook goed gevonden maar ze springen er niet echt bovenuit en dat kan je van Trent wel zeggen in het eerder genoemde nummer.

Josh Homme houdt dus de teugels stevig in handen en laat aanvoelen dat hij en niemand anders de leiding heeft bij Queens of the Stone Age. Niet dat er geen ruimte gelaten wordt voor de inbreng door zijn mede muzikanten, maar het mag duidelijk zijn dat hij de spil is waarrond de band draait. En toch, die lekkere gitaar riffs die we te horen krijgen op bijvoorbeeld Smooth Sailing, brengen onmiskenbaar het typische geluid boven van Queens of The Stone Age en weer blijkt eens hoe belangrijk de muzikale aankleding wel is. Zoals we aangaven zitten er voldoende verrassende elementen in deze ...Like Clockwork waardoor we een band te horen krijgen die durft evolueren en zelfs experimenteren met hun geluid, maar telkens hun roots trouw blijven. Hoewel dit niet altijd even geslaagd is, durven we om die reden het album toch aanprijzen en zeggen, wij zijn ten zeerste overtuigd.

Queens of the Stone Age brengen naar mijn mening met ... Like Clockwork niet hun meest memorabele schijf uit. Maar ze bewijzen hier dat ze veel meer in hun mars hebben dan een zoveelste pure stoner rock plaat uitbrengen, durven evolueren in je sound daar zijn we altijd voor te vinden. Aan de hoge verwachtingen voldaan? Om de bovengenoemde reden durven we volmondig zeggen ''ja, geheel en volledig''

Tracklist

1. Keep Your Eyes Peeled
2. I Sat By The Ocean