Bonfire - Live In Wacken

Jordy Sabels    1 juni 2013

Bonfire vierde in 2011 zijn vijfentwintigste verjaardag en hebben al ontiegelijk veel albums uitgebracht. In 2013 besloot de band om hun legendarische concert op Wacken uit te brengen. Bonfire Live In Wacken voert je rechtstreeks terug in de tijd naar het jaar 1998, oftewel de negende editie van Wacken Open Air. Het was een onvergetelijke editie met toppers zoals Childeren Of Bodom, Iced Earth, Arch Enemy, Blind Guardian en uiteraard ook Bonfire op de affiche. Het geeft je dus een heerlijk festivalgevoel terwijl je het album beluistert. Je wordt rechtstreeks getransporteerd naar de wei van het mooiste festival van Duitsland.

Wat maakt Bonfire Live In Wacken nu anders dan vorige albums? Simpel, het is een Live album. De muziek die ze tijdens een optreden brengen klinkt allemaal een stuk minder soft dan op gewone platen. Daarnaast zit er ook een heerlijke drumsolo in, die je gedurende 56 seconden volledig omver blaast. Deze plaat bevat ook een alsnog ongereleased nummer, Thank You, wat een enorm zalig nummer is. Het is één van de minder ruige nummers op de plaat, maar dat maakt het niet minder goed. Dezanger doet hier volledig zijn ding en de gitaarstukken in dit nummer zijn echt hemels.

Sweet Obsession is één van de bekendere nummers van Bonfire en klinkt Live nog veel beter dan op de standaard plaat. De gitaren klinken veel minder gekuist, de drumsolo's komen er veel beter in uit, waardoor het veel charmanter en spontaner klinkt. De inhoud blijft hetzelfde maar de verpakking wordt een pak mooier.

"Are you ready for some action", ofcourse we are! Ready for reaction is één van de gekende pareltjes van Bonfire. Live is het echter een kippenvelmoment. Het nummer start met een krachtige gitaarsolo die je meteen zin doet krijgen in de festivalzomer. Daarnaast is horen hoe het publiek compleet uit zijn dak gaat bij het spelen van dit nummer een extra meerwaarde waarvan je haren omhoog gaan staan. Een prachtig nummer wordt op deze plaat nog eens naar een hoger niveau getild door het Livegebeuren.

Sommige mensen zullen nu wel denken dat het wel niet zo bijster veel verschil zal zijn met hoe het op vorige albums werd gebracht, maar voor mij was het live-aspect een echte meerwaarde bij Bonfire. Het bracht de nummers in een ander soort sfeer, minder gekuist en met meer charme. Voor echte Bonfirefans is het zeker een must-have en als je de band wilt ontdekken, is dit de ideale plaat. Het combineert alle klassiekers en een ruige versie van de indianen (In Zaire) in één plaat. Wat wil een mens nog meer? Vanaf 31 mei 2013, gisteren dus, is dit album verkrijgbaar in uw plaatselijk platenwinkel. Haast je er dus snel naartoe want ze zouden wel eens snel uitverkocht kunnen zijn.

Tracklist

Into/Wake Up
Nevermind