Minotaurus - The Call

Jordy Sabels    31 mei 2013

Een Minotaurus is een wezen uit de Griekse mythologie. Het is een schepsel met de kop en de staart van een stier en het lichaam van een mens. Als er iets is dat van de band Minotaurus kan worden gezegd, is dat ze bovennatuurlijke muziek brengen. Al sinds 1994 brengen deze mannen pareltjes in het genre van de Celtic Folk Metal. The Call is dan ook al hun achtste album, dus aan ervaring heeft de band geen enkel gebrek.

Hun vorige album brachten ze uit in 2009. The Lonely Dwarf was naar mijn bescheiden mening het Magnum Opus van deze band. Elk nummer gaf me zin om te headbangen en bracht me rechtstreeks terug naar concerten van Sabaton en Alestorm op graspop, twee bands waarmee Minotauras best wel wat gelijkenissen vertoont. De zanger heeft een zeer melodische timbre, dat in sommige nummers zoals The Lonely Dwarf wordt aangevuld met een engelachtige vrouwenstem. Het is echt muziek die je rechtstreeks naar andere werelden voert. Bij het beluisteren van The Lonely Dwarf waande ik mij even in de Gouw aan de zijde van Gimli. Het is zeer meeslepende muziek en naast fan te zijn van Sabaton, was ik na The Lonely Dwarf ook fan van Minotaurus.

Vier jaar na hun vorige album brachten ze The Call uit, een album dat The Lonely Dwarf moeilijk zou kunnen overtreffen, maar toch gebeurde het. Het is een album vol steengoede nummers. De engelachtige vrouwenstem duikt wederom op in dit album. In het nummer Erlkönig blenden de stem van Olivier Klump en Julia Feser op sublieme wijze tot een prachtig stukje muziek. Het is echt een lied om bij weg te dromen en direct ook mijn nieuwe favoriete Minotaurus nummer. Daarnaast is ook Hinterhalt het beluisteren waard. Het is net zoals Erlkönig gezongen in de volkstaal waardoor het extra charme krijgt. Hinterhalt bevat ook enkele krachtige drumstukken en is een kort maar krachtig nummer dat je wakker schudt na in slaap gewiegd te worden door het dromigere Erlkönig.

Het daaropvolgende Love Songs laat je het gevoel krijgen alsof je wegzinkt in een paar prachtige groene ogen. Het nummer laat je letterlijk liefde beleven. Het voert je terug naar de tijd van de Hoofse ridders die vrouwen het hof probeerde te maken. De zanger bezingt letterlijk het gevoel zoals het amper te beschrijven valt. "Let's make love and stay together", een levensleuze die ik nooit meer zal vergeten.

Spirit Island en Defenders Paradise zijn dan weer iets ruigere nummers op de plaat. Door het ruigere en het melodische te combineren verliest de band gedurende de gehele CD nooit je aandacht. Het zijn ook deze stukken van de plaat die het dichtst aansluiten bij bands zoals Sabaton. De iets zachtere nummers zoals Father and Son sluiten dan weer eerder aan bij bands zoals Eye Of Odin en Rebellion.

Het album is beter dan andere Metal-albums door de geniale combinatie van verschillende instrumenten naast de gewoonlijk gebruikte gitaar en drums. Het toevoegen van stukken fluitspel en extra stemgeluid van backing vocals tilt de nummers als het ware naar een hoger niveau. Het is muziek die je letterlijk wegneemt van deze wereld naar fantasierijke paradijzen. Dit is ook de bedoeling van de band, die als doel behartigt om mythische muziek te creëren. Het album is een ideale combinatie van verschillende blends waardoor het echt de moeite waard is om het eens te beluisteren. Het bezorgde mij alvast enkele eargasmes, hopelijk doet het met jullie net hetzelfde.

Tracklist

Free Our Souls
Wanna Be Your Wife