Carrier Flux – Objection

Sammy Van den Broeke    30 mei 2013

Carrier Flux, het één mans Avant Garde Black Metal project van de Amerikaan Jeff Philips, uit Minneapolis, Minnesota. Heeft een drie-album contract getekend bij het Italiaanse Code 666 label van Aural Music. Ook bekend van de Black Metal en Experimentele Black Metal van Fen en Blutmond. ‘Objection’, wat zijn derde album zal worden, staat gepland om uitgebracht te worden midden juni. Philips tast met zijn ingewikkelde songstructuren en suggestieve kwaliteiten de grenzen van het genre af. Fans van donkere, atmosferische metal zullen dit album zeker appreciëren. Wij mochten het al eens beluisteren. Artwork voor dit album werd verzorgd door de getalenteerde Costin Chioreanu.

Philips wisselt in zijn album meer atmosferische en instrumentale nummers af met nummers die meer naar Black Metal neigen. ‘Objection’ start met de instrumentale opener ‘Imperative Regression’. Wat al direct voor een donkere, melancholische sfeer zorgt. Hierna volgen ‘Objection’ en het krachtige ‘Midas Earth’, die je gerust Black Metal kan noemen. Gevolgd door het aanstekelijke ‘The Path of Children Damned’. ‘Whe Who Worship Pain’ klinkt daar weer meer ingetogen.

Na ‘Our Culture of Lucre’, ‘Shallow Grace’ en ‘The Exalted Malign’, die er niet echt uitspringen, maar toch nog degelijke black metal zijn, zorgt het instrumentale ‘Checkered Flag of the Phantom Race’ voor een rustpauze. Het album sluit af met ‘A Cancer of Foundations’ het wederom instrumentale ‘Scaffolds about Vancuity’ en ‘Of Vines, Of Constriction, Of The End’. Jef Philips speelt gitaar, bass, keyboards, programmeert drums en zorgt voor de vocals en mixt deze dan in zijn in Minneapolis gelegen geluidsstudio.

Met ‘Objection’ werkt hij zich weer in de aandacht en bewijst zich opnieuw als multi-instrumentalist, na zijn twee eerdere albums, het donkere en experimentele ‘Introspective Nightmare’ uit 2000 (zelf-gereleased) en het afwachtende, filosofische ‘In Waste’ (Black Lotus Records) daterend uit 2002. Dit smaakt alvast naar meer.