Pharao - Bury The Light

8 maart 2012

De metalband Pharaoh (Amerika) is opgericht in 1997 en heeft de eerste 3 jaar stevig gesukkeld om een goede zanger te vinden. Sinds 2000 is Tim Aymar erbij gekomen, ook gekend van Control Denied & Psycho Scream, waardoor de band aan een stevige opmars kon beginnen. In 2003 bracht de band hun debuut album “After The Fire” uit. Hun laatste EP “Ten Years” dateert van de zomer van 2011, deze stond tevens garant voor hetgene wat we nu op ons afgevuurd krijgen.

Als ik de diverse albums/EP’s beluister van de band merk ik dat ze constant werken aan een vorm van vooruitgang, vernieuwing. De groep blijft zichzelf verbeteren waar het hapert en dat doen ze ook met hun laatste album “Bury The Light”. De combinatie van hun power metal met het duistere gegeven zorgen voor een unieke sfeer in dit album. In de vorige albums bleef het soms haperen bij de integratie van andere genres terwijl dit in dit album volledig opgelost lijkt te zijn. Op die manier kan de muziek nog aangenamer opgenomen worden door ons uiterlijk gehoorsysteem.

De groep heeft er ook voor gekozen om de gitaren op de voorgrond te brengen. Dat kan natuurlijk niet anders als ze hun progressieve genre een primaire rol willen laten spelen op dit album. Zoals eerder gezegd is de groep pas echt begonnen aan een opmars toen Tim de groep vervoegde. Ik kan dan ook zeggen dat hij een belangrijke rol speelt op het album. Want wie kan me tegenspreken als ik zeg: “slechte zang is slecht album”?. Hoewel het in dit album helemaal niet slecht klinkt, integendeel …

Voor wie houdt van diversiteit in een album is er goed nieuws. Zoals eerder gemeld heeft de groep hun best gedaan om de verschillende genres goed te verwerken met als gevolg dat headbangend België zich kan botvieren op de power-metal riffs, diverse progressieve onderdelen en hun soms van laag naar hoog gaande tempo. Kortom: alles wat een heavy metal wil hebben.

Echter, als je het album goed onder de knie wil krijgen moet je het toch enkele malen beluisteren. Dit mag wellisaar geen hekelpunt worden bij de aankoop van dit album.

Contact