Heaven Shall Burn - Veto

Tom V    13 mei 2013

Heaven Shall Burn zal bij velen wel bekend in de oren klinken. Deze Duitste metalcore band is gekend van Noord tot Zuid mede door hun lange bestaan en prachtige uitgaves (sinds 1997!). Twee jaar geleden brachten ze Invictus uit die door sommigen als een copy/paste omschreven werd en door anderen als een sterke plaat. Met toppers als Antigone en Deaf To Our Prayers bulderen ze voort aan nieuw werk. Aan de lezers om hier zelf een beslissing uit te trekken want wij zullen het hebben over de groep hen nieuwste album Veto. Dit album is het recentste paradepaardje van de band. Snoeiharde metalcore met nog hardere lyrics! Ben je er klaar voor?

Het albumt opent sloom en langzaam maar het duurt niet lang voor we het geweld op ons voelen afkomen. Aan de oorspronkelijke formule van de Duitsers verandert er weinig en eerlijk gezegd, dat is niet nodig ook. Snikkelhard drumgeweld in combinatie met de inbeukende gitaren laten de eerste tracks na enige seconden overvloeien in het melodieuze boeltje. Het moet gezegd worden, vanaf track 1 hebben ze mij mee naar dat wat ze willen bereiken. De ene boeiende song na de andere wordt mij toegeworpen en ik grijp ze met open handen. “Hunters Will Be Hunted” opent sereen en zeer instrumentaal. Een heerlijk machtsgevoel glipt tussen mijn handen naar boven tot plots het vocale deel de bovenhand neemt. Bam en zo gaat het maar door. De ene na de andere heftige song wordt op mij afgevoerd alsof ze voor het vallen rapen. Machtig!

Vernieuwend is de groep niet maar dat hoeft ook niet. Het is dan ook geen groep die opvallend wil gaan rond bazuinen dat ze bestaan en dat charmeert hun ergens wel. Ook de Blind GuardianValhalla’ cover op dit album heeft mij aangenaam weten te verassen. Ze tasten af en kijken in hoeverre ze kunnen gaan.

Conclusie: vernieuwend is dit album niet maar het blijft wel boeien. We herkennen de Heaven Shall Burn stijl duidelijk en gedurende 50 minuten blijft dit album mij aan de nek gekluisterd. Met Veto brachten ze dan een ook een heerlijke feedback op het eerdere uitgebrachte werk Invictus die toch niet zo positief onthaald werd door sommigen. Voor fans vanaf de eerste minuut is er minder goed nieuws want de toppers die ik in het begin beschreef blijven helaas de 2 toppers van deze band al verdient deze Veto toch een derde plaats in de rij.

1. Godiva
  2. Land Of The Upright Ones
  3. Die Stürme Rufen Dich