Starkill - Fires Of Life

Erik Vandamme    14 mei 2013

Starkill werd opgericht in 2008 in Chicago en brengt ons een bonte samenvoeging van verschillende metalgenres. Ze brachten via het label Century Media Records een album uit, nadat ze eerder paar EP's op het publiek afschoten. Fires Of Life geeft ons inderdaad een uitgebreid pallet van metalgenres. Symfonische Black Metal, Melodische Death Metal tot pure Power metal, het is allemaal aanwezig in de sound van Starkill. Zoals frontman Parker Jameson het pleegde te zeggen De kern van de band is een melodische death metal sound toegevoegd met verschillende invloeden vanuit alle andere hoeken uit het metal spectrum en dat klopt dus volledig.

De platenhoes deed het al vermoeden, een afbeelding van een ridder die een zwaard in de hand naar de hemel richt begeleid door bliksemschichten, vaak voelen we ons bij het beluisteren van deze plaat inderdaad terug in de middeleeuwen, met kletterende zwaarden en harnassen die tot de verbeelding spreken. Het lijkt wel muziek die perfect zou passen bij films uit deze tijden.

Het gevolg is dat een heel breed publiek kan worden aangesproken, maar het zullen naar onze mening vooral de fans van Power metal zijn die van deze Fires of Live zullen genieten van dit plaatje net door de typische aankleding die zo eigen is aan deze muziekstijl. Niet dat ze als hen klinken of zo, maar kijk bijvoorbeeld naar bands als Grave Digger. Ergens ligt hun manier van brengen van de songs in diezelfde lijn als deze laatste. En ook al zitten er voldoende ingrediënten van andere metalgenres verwerkt in deze plaat, dat 'power metal' gevoel neemt toch wel de bovenhand.

Wij zijn er van overtuigd dat een breed publiek zal smullen van dit album maar dus vooral de liefhebbers van ridder sage en gitaarsolo's die door merg en been blijven gaan, eerder dan de fans van vocale hoogtepunten want die zijn dus eerder minimaal. Niet in die zin dat ze minder goed zijn, gewoon dat er dus , zoals we al aangaven, meer aandacht wordt besteed aan de puur muzikale omlijsting. Een instrumentaal verzengde mooie metalplaat, met een knipoog naar het verleden, is onze uiteindelijke conclusie

01. Whispers of Heresy
02. Fires of Life
03. Sword,Spear, Blood, Fire