Dead High Wire - S/T

Tom V    11 mei 2013

Dead High Wire is een rock formatie afkomstig uit het Antwerpse (Aentwaerps). Ze brengen indierock gecombineerd met wat garagerock, new wave en postpunk. Een resem aan genres dus. Afgelopen jaar brachten ze hun allereerste EP uit. De EP werd opgenomen, gemixt en bewerkt door Patrick Delabie van Studio195 (NL). De volledige EP is ook online te beluisteren via de band hun bandcamp pagina: http://deadhighwire.bandcamp.com/.

Laten we eens inhoudelijk gaan zien. De EP opent met een stevig potje drummen en de stem van de tot nog toe eenzame zanger. ‘The wire is dead’ horen we hem roepen gedurende enkele seconden tot plots het geheel samenvloeit in een mooi geheel. Gitaren worden lekker catchy toegevoegd aan de drums en een lied is geboren. De zanger is niet meer eenzaam maar kan zich vinden in het totale plaatje dat de band wil creëren.

Track 2 opent dan weer eerder sereen. “No Sound” werd het genoemd en de basis doet me denken aan een toreador gevecht dat van start gaat. Langzaam, koelbloedig en doordacht. Opzwepende drums en gitaren die af en toe aangeraakt worden geven mij in combinatie met de lyrics een zweterig gevoel. Till my body hits the ground laten ze me weten. Angstwekkend maar tegelijk uitdagend.

Track 4, Don’t offend the Spirits, neemt mij mee naar het kerkelijk gebeuren. Hoewel. Als de ‘klokgeluiden’ overgaan in een potje drum-gitaar-vocaal voeren ze mij eerder mee naar een gezellig café aan de overkant van de baan. Mooie afstemming.

Conclusie: ik kan elke track beschrijven want telkens zijn ze anders opgebouwd met een eigen unieke inhoud. Maar dat is natuurlijk aan jullie, de luisteraars, om te ontdekken. Op muzikaal vlak zit alles zeker goed. De gitaren kunnen hen gading vinden met de drums en met het vocale gedeelte. Ook omgekeerd en vice versa. Een uitdagende postpunk/indierock/new wave band afkomstig uit België.

Track List:

1. The Wire is Dead

2. No Sound