The Brains - The Monster Within

Erik Vandamme    10 mei 2013

The Brains is een psychobilly/horror punk band uit Montreal. Er waren een paar wisselingen in de band's line-up. Zo is er een nieuwe drummer Matt Kadaver en de toevoeging van een tweede gitarist Bad Graves. Ze brachten een nieuw album op de markt met de veelzeggende titel The Monster Within. Je verwacht je prompt aan een angstaanjagende plaat als je de hoes bekijkt, niets is minder waar. De rode draad is een feestje bouwen. We luisterend aandachtig en hadden spijt niet over een stevige vetkuif te beschikken om hierop lekker te headbangen.

Door de eenvoudige aankleding in het brengen van elke song krijgen we niet het gevoel met een, om het zo uit te drukken, technisch hoogstaand plaatje te maken te hebben. Nee, het is vooral verstand op nul zetten en lekker loos gaan dat hier aan de orde is. Ook al zijn de gitaar solo's vaak diep snijdend en geeft dit toch de indruk te maken te hebben met een band die verdomd goed weten hoe hun instrument te bespelen. Uiteraard is dit ook het geval, maar het gaat hem eigenlijk dus eerder om het feestgehalte. Het moet niet altijd ingewikkeld zijn of dwars doorheen je gaan, het kan ook anders. The Monster Within is zo een plaatje dat je vooral moet beluisteren zonder er te diep bij na te denken. Zij die zoeken naar hoogstaande uithalen en dergelijke meer zullen hier en daar wel een fractie  opvangen, door de voornoemende gitaar solo's en soms strakke drum.

Maar de rode draad ligt duidelijk niet daar, maar eerder gewoon aan niets denken, verstand op nul zoals we aangaven en lekker headbangen de nacht in. Het positieve hieraan is dat Monster Within je het ene vreugdedansje na het ander bezorgt en de zorgen even doet vergeten. In moeilijke tijden van crisis en dergelijke meer kunnen we dit toch gebruiken? Als je het even niet meer ziet zitten, leg deze plaat van The Brains op en laat je gewoon eens volledig gaan. Wedden dat u zich na het beluisteren hiervan stukken beter zal voelen? Of hoe simpele ideeën en eenvoud ook mooi kan zijn. Tracklist:

01. The Monster Within (02:00)
02. Give It All (02:12)
03. Misery (02:35)