Autisme - The Crawling Chaos

Erik Vandamme    22 april 2013

De uit Litouwen afkomstige post-rock/ambient Autisme verblijden ons in het verleden al met een digitale uitgebrachte EP Falling Motion dat op heel positieve reacties kon rekenen bij fans van het genre. Nu brengt Autisme een nieuw album op de markt The Crawling Chaos dat in het verlengde ligt van het eerder bekende werk, maar ook net iets anders. Wat wel behouden is, is de typische post-rock sfeer.

Wat er dan is veranderd? Nu, er is meer oog voor de vocale aankleding die er voor zorgt dat alles veel zwaarder, zelfs redelijk donker gaat klinken. De Ambient sfeer wordt hierdoor ook iets meer in de verf gezet. Net het nog meer combineren van de twee genres zijn een meerwaarde aan dit album. Er zitten trouwens voldoende tempowisselingen in verwerkt, de aandacht blijft dus aangehouden.

Melodieuze gitaren en beklijvende vocalen zijn de rode draad doorheen de 6 nummers, plus bonustrack Savant Syndrome , op dit album. Het feit dat Autisme met dit project niet zomaar een zoveelste post-rock/ambient artiest wil zijn maar durft experimenteren met de mogelijkheden in de beide muziekstijlen mogen we als extra pluspunt zien.

Over het gebruik van de stem willen eens dieper ingaan. Om het zo uit te drukken, echt zingen kunnen we het niet heel de tijd noemen, en dat is niet negatief bedoeld. Het is eerder een met momenten bijna fluisterende toon die een rilling door heen laat komen, om over te schakelen naar bijna donkere grafstem. Het zorgt voor een redelijk mysterieuze en zelfs wat duister sfeertje. De kracht zit hem dus niet in hoge uithalen, maar net in het feit dat de vocalen eerder stil en aangrijpend mooi boven de gitaren uitklinken, en de verschillende aspecten van dit instrument 'de stem' uitvoerig worden tentoon gespreid. Het album The Crawling Chaos is te downloaden op http://autism.bandcamp.com/ .

Om u een beeld te geven over de aankleding van dit post-rock/ambient pareltje, bekijk gerust deze video op YouTube:

01. The Crawling Chaos
02. Maelstrom