Reiziger - Kodiak Station

Erik Vandamme    20 april 2013

Ruim tien jaar hebben we er op moeten wachten, de nieuwe van Reiziger Kodiak Station ,die wordt ingeleid door Peter Cremers en is geïnspireerd door een documentaire van Werner Herzog. Om dan plots over te schakelen naar de typische gitaarpartijen van Reiziger. Ze bewezen al vorig jaar o.a. op TRIX Trax in Trix, Antwerpen op het podium nog steeds over een hoge dosis energie te beschikken. We kunnen iedereen geruststellen, ook op plaat blijft dit gevoel overeind. Schipperen tussen Stoner Rock en Grunge deden ze reeds in het verleden, dat is nu niet anders.

De heel diep snijdende gitaarlijnen worden nog versterkt door een strakke drum, instrumentaal genot krijgen we over ons heen. Als kers op de taart is er daarnaast nog de heel integrerende typische 'grunge' stem van Peter Plessers erbovenop. Vanaf de eerste song weten we al welke richting het zal uitgaan. Het oor wordt uitermate gestreeld met deze muzikale parel. We krijgen geen andere richtingen of nieuwe wegen, nee gewoon verder doen waar ze ooit gestopt zijn dat doen Reiziger op dit nieuwe album.

Nergens verzand Kodiak Station naar een eentonige kant, er zitten voldoende verzengde mooie tempowisseling in de songs zodat de aandacht scherp wordt gehouden. Het combineren van de twee muziekstijlen is dus niet alleen op het podium boeiend om mee te maken, ook hier op dit album krijgen we een heel warm gevoel vanbinnen en stralen we van geluk. Willen we een band zien evolueren in hun sound? Doorgaans wel, en misschien had Reiziger met deze nieuwe schijf een nieuwe wending kunnen of mogen nemen, maar eerlijk is eerlijk, dan had het misschien niet de top-plaat zijn geworden die het nu wel is.

Ons advies, laat u meedrijven in doorheen een landschap van lekker snijdende gitaren , lekker  slepende drums en die alles overtreffende stem van Peter Plessers en geniet, met volle teugen van deze Kodiak Station die we terecht zien als een van de betere platen van het jaar 2013.. Heel overtuigende 'comeback' als je het ons vraagt, een aanrader.

1. Interbellum
2. Yuma
3. Grizzly People