Terror - Live By The Code

Erik Vandamme    16 april 2013

In het hardcore wereldje is Terror terecht één van de grote namen. Ze bouwden door de jaren heen een reputatie op en hebben verschillende andere bands in het genre beïnvloed. In die meer dan tien jaar brachten ze een aantal tot de verbeelding sprekende albums uit, maar ook live zijn ze de moeite waard om mee te maken. Energieke concerten die je niet onberoerd laten waren al in het verleden ons deel. En toch zijn ze ondanks dit alles nooit doorgebroken naar een ruim publiek zoals bijvoorbeeld Hatebreed. Maar in het wereldje zelf worden ze op handen gedragen.

De verwachtingen van dit nieuwe album Live By The Code waren dan ook hoog gespannen.We kunnen de fans alvast  geruststellen, ook nu slaat Terror weer eens gensters en bewijzen hun status als hoogvliegers in het Hardcore genre. Het album ademt een verzengde strakke sfeer uit en we worden vanaf de eerste noot al  tot pulp geslagen door die typische sound van de band. Het is niet zo dat er plots nieuwe wegen worden ingeslagen, we verlangen dat ook niet van Terror eerlijk gezegd. Maar met Live By The Code worden begane wegen verder plat gereden.We zien in veel bands voorbij komen in het Hardcore gebeuren maar weinigen slagen er in om ook na zoveel jaren nog steeds up to date te zijn en betekenisvolle albums uit te brengen.

Sommige verzanden in een chaos van geluiden en houden er vroegtijdig mee op omdat ze hun ziel verloren zijn en uiterste best doen om commerciële paden te proberen bewandelen. Laat ons zeggen dat er een paar zijn die daar ook in slagen en ook kwaliteit blijven brengen, maar de eerlijkheid gebied ons mee te delen dat Hardcore nu eenmaal muziek is voor alternatieve muziekliefhebbers, puur onze mening, en het niet nodig heeft een heel groot publiek te bespelen. Terror heeft dit blijkbaar heel goed begrepen en blijven hun roots gewoon trouw. Dit resulteert in pareltjes als deze Live By The code. Want tenslotte is het genre een mokerslag tegen de heilige huisjes in, toch? Wij zijn er zeker van dat het ook 'on stage' weer vuurwerk zal geven.Terror levert wederom een meesterwerk af en gaan gewoon de al begane wegen door zonder zich van geldende regels iets aan te trekken! We kunnen het album dan ook iedere fan van het Hardcore genre warm aanbevelen.Tracklist:

1.     The Most High
  2.     Not Impressed
  3.     Cold Truth