REWIND Easter Fest - Vrijdag 12 april 2013

Erik Vandamme    13 april 2013

De Vooruit in Gent heeft het wel voor liefhebbers van EBM en  fans van New Wave of donkere Electro beats. Niet alleen zijn er de evenementen of fuiven georganiseerd door New Wave Classix be (zie ook : http://www.new-wave-classix.be/), die meestal doorgaan in de Balzaal van Vooruit. In het verleden waren er verschillende succesvolle REWIND concerten in diezelfde Balzaal, met bijvoorbeeld The Klinik en Das Ich (2010) of A Split Second en Covenant (2011). In verlengde hiervan werd in 2012 een REWIND Easter Fest georganiseerd, twee avonden lang konden fans van het genre zich geheel uitleven DAF, Clan of Xymox, Project Pitchfork, Cassandra Complex, Covenant en The Neon Judgement waren maar een paar kleppers die aanwezig waren toen. Na deze succesvolle editie moest hier gewoon een herhaling op komen. De publiekstrekkers deze keer waren The Klinik, The Neon Judgement en  Red Zebra (farwell show op vrijdag) Vomito Negro, Diary of Dreams en VNV Nation zaterdag.

De verwachtingen van deze eerste avond waren hoog gespannen. Signal Août 42 of simpelweg SA42 was voor ons de eerste band van de avond. De groep werd opgericht door een paar schoolkameraden, Jacky Meurisse,Damien en Luc Vandamme, ze brengen een potje pure EBM zonder daar verder iets echt aan toe te voegen. Op het podium zag je twee gemaskerde keyboardspelers en een bewegelijke frontman/zanger. Zowel de aankleding als de muziek lag een beetje op dezelfde lijn en dat zou kunnen zorgen voor een gevoel van eentonigheid. Echter werd dit voldoende opgevangen door integrerende beelden op de achtergrond. Op zich kunnen we spreken van een geslaagd begin van deze avond, maar ook niets meer of minder. Er bleef echter ook niet echt iets kleven dat  er voor zorgde dat het optreden  naar een heel hoog niveau werd getild.

Peter Slabbynck liet het zelf weten: sinds een paar jaar is er onenigheid binnen Red Zebra maar ze wilden onder deze naam nog een keer schitteren. Slabbynck liet zich omringen door muzikanten van onder meer The Paranoiacs en The Wolfbane . We hoeven u niet te vertellen dat de verwachtingen voor dit 'farrwell concert' heel hoog gespannen waren. Met een set die zorgde voor verdeelde meningen, namen ze op een degelijke maar niet overdreven hoogstaande manier afscheid van hun publiek. Het showbeest in Slabbynck, hij veranderd van tijd tot tijd van hoofddeksel en was heel bewegelijk, liet zich volledig van zijn beste kant zien. Veel interactie naar het publiek was er voor de rest  echter niet, maar de muziek spreekt voor zichzelf. De fans hebben wellicht genoten van dit toch mooi afscheid, maar we bleven ergens toch een beetje op onze honger zitten. Het mocht iets meer geweest zijn, zeker omdat het de laatste keer was, naar onze bescheiden mening. Echter keerden we toch min of meer tevreden terug, Red Zebra lieten vooral zien dat ze het nog kunnen. Afgesloten werd in de bisronde met 'Beyrut by Night en de Sex Pistols cover Holidays in The Sun.

Wij gaven het nieuwste album van The Klinik Eat Your Heart Out een heel goeie recensie. Ook hun optredens in het verleden zorgden voor een overdonderend belevenis die ons nog steeds is bijgebleven. De nieuwe songs staan ook live als een huis bleek nu ook. De keiharde drum beats en dreigende vocale aankleding zorgden voor een koude rilling doorheen de Vooruit. Alles lag wel een beetje op diezelfde harde en strakke lijn, het publiek werd ook geen seconde rust gegund. De verzengde beats klonken oorverdovend en lieten een verweesde indruk na bij vele aanwezigen. Toch vrezen we dat niet iedereen te vinden is voor deze aanpak. De fans van heel harde industrial en EBM echter genoten met volle teugen. Zoals we dit van hen gewoon zijn sloegen The Klinik ons vooral keihard tegen een muur van geluid, of je er van houdt of niet, dat deden ze wederom met volle overgave. Zwaar feestje wederom!

Wij sloten de avond af met een van de iconen in het donkere electro genre. The Neon Judgement zijn naast Front242, hoewel beide een andere soort muziek brengen, twee bands die in ons land nog het meest tot de verbeelding spreken en ook een redelijk ruime fanbase hebben. Al viel het wel op dat er niet meer zoveel volk stond als bijvoorbeeld bij Red Zebra , dit wijden we ook aan het late uur want het was ondertussen toch 20 na 12 geworden, vergasten de heren ons wederom op een gesmaakte set. En toch, en dat is persoonlijk, hebben we ze al beter gezien. Een euvel was bijvoorbeeld de soms te lange pauzes tussen de nummers door. De setlist was echter best genietbaar en meer hebben The Neon Judgement niet nodig om ons alsnog te overtuigen. Een mooie mix van klassiekers en nieuwe songs werd ons deel. Hoewel we ze, zoals we aangaven, al beter hebben gezien, bewezen The Neon Judgement wederom waarom ze worden gezien als grondleggers in het genre. Een leuke afsluiter van een avond die vooral ons een gevoel gaf van genoten maar het mocht soms iets meer zijn geweest.