Iced Earth - Live in Ancient Kourion

Erik Vandamme    10 april 2013

We moeten eerlijk bekennen, live-albums, het is doorgaans ons ding niet. Het gevoel dat je krijgt bij het aanschouwen van zo een optreden is moeilijk te evenaren op plaat. En toch bestaan er eigenlijk wel live CD's, die dit gevoel heel sterk kunnen benaderen. Voorbeelden genoeg, maar ze zijn zeldzaam. Het was dus, en dat geven we toe, met een beetje een sceptische blik dat we Live in Ancient Kourion van Iced Earth onder de loep namen. Maar achteraf bekeken moeten we toegeven, dit is hoe een live registratie zou moeten klinken.

Iced Earth heeft een woelige periode achter de rug en dat was ook te zien en horen aan hun laatste cd's en live shows. Ondertussen lijken ze weer op het juiste pad wedergekeerd. Live In Ancient Kourion werd opgenomen op een tot de verbeelding sprekende locatie in Cyprus. Met een nieuwe bassist, Luke Appleton en zanger Stu Block lijkt de tijd gekomen om een nieuwe bladzijde om te slaan. Dat Stu Block een zeer goede aanwinst is leerden we al uit het album Dystopia. Ook op hun recente concerten bleek deze verandering in line-up geen slechte zet. Het vervangen van iconen als Barlow en Owens is uiteraard niet simpel, maar ook op dit live-album blijkt toch weer dat Iced Earth terug is van nooit te zijn weggeweest.

Hoewel het niet gemakkelijk moet zijn om songs te brengen die geschreven voor anderen is het bij deze heer zeer goed gelukt. Ik merk wel op dat de zanger het niet altijd even gemakkelijk heeft om in de trend te blijven van vroeger maar het valt meer niet dan wel op dat is zeer positief. Zo worden oude nummers ook nieuw leven ingeblazen en dat is wel goed. Vooral liederen met hogere zang komen uitermate goed tot hun recht. Als we kijken naar de tweede schijf dan merk ik op dat de band lekker hard gaat. Ze brengen ons van de ene extase in de andere extase. Goed om 124 minuten loos te gaan.

We zijn er van overtuigd dat Live In Ancient Kourion niet enkel de terugkeer van Iced Earth betekent na een terecht woelige periode, maar ook het 'live' gevoel is hier aanwezig. Als je de ogen sluit lijkt het wel dat je zelf op dat concert aanwezig bent. En zo wordt aan de verwachtingen van een goed of sterk live album meer dan voldaan. We kunnen hierbij dan ook concluderen da tLive In Ancient Kourion een must-have plaatje is voor de fans van deze band, maar ook voor ieder metal liefhebber. Zowel qua aankleding als productief een heel hoogstaande plaat, geniet er van, het is de moeite waard.

CD 1

Intro
Dystopia