Bleed From Within - Uprising

Erik Vandamme    7 april 2013

Bleed From Within werd circa tien jaar geleden opgericht. Ondertussen brachten ze naast twee EP's ook een debuut album uit (2009) en nu komen ze ons verblijden met een tweede plaat Uprising. Het tempo ligt wederom heel hoog, de gitaren snijden een eindje weg maar vooral de bulderende stem van Scott Kennedy is misschien wel het meest opvallende bij Bleed From Within.

Als een sneltrein denderen ze met deze nieuwe schijf over je heen. Vanaf de eerste noot tot de laatste krijgen we datzelfde verzengende gevoel te verwerken. Het is niet zo dat ze verrassend of vernieuwend voor de dag komen, ook ligt alles wat op dezelfde lijn. Maar voor de globale fan van bands als Trivium of aanverwante is ook Uprising eentje om van te smullen. De rode draad, we gaven het al aan, is de vocale aankleding. De bulderende stem van Scott is een meerwaarde aan het geheel, en zorgt voor een spanning die ons niet onberoerd laat. Op zich vergeven we hen het feit dat alles dezelfde kant opgaat alleen al daarom.

De opbouw is dan ook typisch voor het genre en het is misschien wel al voorgedaan door andere bands maar daar waar sommigen vervallen in oorverdovende chaos blijft op Uprising toch een zekere melodie hoorbaar. En net dat zorgt ervoor dat we toch overtuigd zijn dat dit nieuwe album ook wederom gensters zal slaan. We krijgen muzikale vakmanschap , de professionaliteit druipt hier duidelijk af.

Voor de fans van metalcore of aanverwante is om hierboven opgesomde reden, deze Uprising van Bleed From Within een ijzersterke en krachtige aanrader van formaat.

01. III
02. Colony