Swingin’ Utters –Poorly Formed

Erik Vandamme    5 april 2013

Swingin 'Uttersbestaat ondertussen meer dan 20 jaar. In 2003 besloot Swingin 'Utters een pauze in te lassen. Pas in 2011 kwamen ze terug samen, dit resulteert nu in een nieuw album Poorly Formed. Of dit album het wachten waard was? We vinden alvast van wel. De grote verandering in de band is een nieuwe bassist Miles Peck die Spike Slawson vervangt.

Poorly Formed start vrij strak en raast als een sneltrein over ons heen, de vrij korte nummers versterken alleen maar dit gevoel. Na al die jaren is er duidelijk nog geen sleet gekomen op de band, ze rocken nog steeds als jonge wolven. Een hele prestatie en het bewijs dat een lange pauze nemen niet wil zeggen dat het vuur verdwenen is. Er wordt ons weinig rust gegund, net doordat dus alle nummers heel kort en krachtig over je heen denderen, en dat is hoe punkrock eigenlijk moet klinken. Niet teveel lange solo's of instrumentaal ingewikkelde uithalen. Nee, simpelweg met de gebalde vuist in de lucht je lekker laten meedrijven is hier aan de orde. De veertien nummers rocken als voorheen, het lijkt wel of dit hun eerste plaat is. Maar toch hoor je ook de ervaring in het bespelen van hun instrumenten en dat het niet allemaal punkrock is dat de klok slaat. Ska invloeden zijn bijvoorbeeld ook merkbaar.

Om maar te zeggen dat Swingin' Utters niet gewoon terug grijpt naar hun gekende geluid maar er daadwerkelijk ook iets aan toevoegt, laat ons zeggen durven experimenteren met de invloeden van verschillende punk gerichte genres. Daarmee zijn we aan het volgende pluspunt gekomen van deze Poorly Formed. Ze konden het zichzelf heel gemakkelijk hebben gemaakt en gewoon dus hun oude geluid kopiëren, op zich is daar geen probleem mee. Maar we houden nu eenmaal van bands die zichzelf opnieuw uitvinden, of andere wegen durven inslaan, maar wel hun roots trouw blijven. Dit is zeker het geval met deze comeback plaat, om het zo te zeggen, van Swingin 'Utters.

Hoewel ondertussen al menig steengoed punkrock band is opgestaan, de oudjes kunnen het ook nog steeds, is onze uiteindelijke conclusie

Librarians Are Hiding Something
Brains