Borknagar - Urd

10 mei 2012

De Scandinavische band Borknagar kon nooit vergeleken worden met een doorsnee groep. Een gevestigde blackmetal band die zijn gevoelens verloren heeft in het progressieve genre. In 1996 brachten ze hun eerste titelloze debuut album uit gevolgd door nog acht albums en een compilatie album. Eind maart verscheen ‘Urd’ en het wordt nu al het meest complete Borknagar album genoemd. Wat een bandnaam trouwens om met onze Belgische mondhoeken uit te spreken. Als we Brun horen spreken over zijn album dan is hij er alvast heel enthousiast over.

ICS Vortex is na zijn bijdrage aan ‘My Domain’ volledig terug gekeerd naar Borknagar. Dubbele winst voor de groep dus daar deze man ook als bassist kan dienen. De tweede stem is voor Vintersorg en de derde stem voor Lazare. Brun verzorgt het gitaargebeuren en de solo’s worden gespeeld door Jens F. Ryland. Zoals we eerder al zeiden is dit geen doorsnee groep en met solo’s in een black metal album wordt dit nogmaals bewezen.

Over het album:

De tracks over het algemeen bekeken hebben een goede samenstelling. Echte black metal herkennen we er niet steeds in maar dat mogen we ook niet verwachten van deze band. De stevige riffs van Brun en Ryland durven zich regelmatig nog eens te mengen in het geheel wat zorgt voor een leuke combinatie. De band heeft er ook voor gezorgd dat er tussen alle tracks voldoende afwisseling zit zodat het niet gaat vervelen.

Het genre? Progrock, folk metal, heavy metal en black metal. Om dit allemaal terug te vinden op 1 album moeten we soms ver zoeken en dan nog lijkt dit geen leuke combinatie al weet deze groep dit op wonderbaarlijke wijze toch goed te verenen.
Conclusie: stevig gitaarwerk, leuke composities, prachtige zang en vooral een top groep! Met hun nieuwste album hebben ze alles uit hun mars gehaald en hun beste mensen erop gezet. Ditmaal ook een complimentje voor ‘The Winter Eclipse’ track die eeuwige roem verdient. Waarom? Koop het album en beluister het.

Contact