The Happy - Guilty Pleasure

Erik Vandamme    3 april 2013

Reinhard "Lord of the Strings" Vanbergen richtte een nieuwe groep op. The Happy bestaat naast Reinhard uit karakteristiek vier heel verschillende vrouwen, Naima Joris, wier stemgeluid vertrouwt klinkt door haar inbreng bij de Isbells-platen,. Janne Vanneste, het zeventienjarige zusje van Steak Number Eight-zanger Brent Vanneste , drumster Isolde Lasoen, al jaar en dag de rechterhand van Daan, en Charlotte Caluwaerts. Dat zijn de dames die ons proberen te bekoren met deze warm klinkend plaat Guilty Pleasure.

De rode draad doorheen het album is piano, drums en strijkers combineren met toch heel verschillende stemmen. Op zich zorgt dit voor een gevarieerde samensmelting van vier talentvolle sopranen, die een hartverwarmende mooi album neerzetten met deze Guilty Pleasure. Alles klinkt heel vreugdevol en up-tempo . Een zomers twinkelende piano en huppelende vocalen die je prompt een glimlach op het gezicht toveren is wat we te verwerken krijgen.

De nummers zijn niet te lang, een gemiddelde van drie minuten en dat is net genoeg om ons telkens opnieuw met aandacht te laten luisteren. Genieten is het zeker, we krijgen er een waar lentegevoel van. De muzikale aankleding is niet verrassend of vernieuwend maar stemt ons positief door de vreugdevolle uitstraling die ons de beurt valt. Dat het met momenten ook lekker rockt om het zo te zeggen horen we bijvoorbeeld bij Moonshine dat zowaar een glam-rock aankleding mee krijgt. Om maar te zeggen Guilty Pleasure bevat genoeg gevarieerde songs met tempowisselingen, en verdiend daarom de nodige aandacht.

Niet dat ze dus originaliteit uitstralen, het is al voorgedaan, maar tussen al het donker en soms sombere dat we over ons heen krijgt kunnen we een beetje zon in ons leven best gebruiken. Deze bevallige dames en hun meesterlijke begeleider zorgen daar voor. The Happy heeft zijn bandnaam goed gekozen, want ja 'happy' worden we hier wel van.

Mooi plaatje , met artiesten die niet alleen goed weten hoe een instrument te bespelen, maar ook een voor een over prachtstemmen beschikken die je niet onberoerd laten, luister maar naar het schitterend en kippenvelbezorgende Mister Black waar dit stemgebruik een hoogtepunt bereikt. We kunnen het dan ook aanraden voor iedereen die houdt van pure hartverwarmende muziek. Het loont de moeite!

Tracklist

Another Day (3:42)

Wishfull Thinking (3:05)