Corbeaux & Volte Face - The Meeting Point

Erik Vandamme    16 maart 2013

Een boeiende samenwerking tussen twee Franse post-rock bands, zo zou je The Meeting Point van Corbeaux & Volte Face kunnen omschrijven. Het plaatje bevat circa vijfentwintig minuten puur instrumentaal genot voor de globale fan van het genre. De eerste vier nummers is een wisselwerking, eerst Corbeaux en dan Volte Face. Als toemaatje krijgen we nog een vijfde nummer waar ze samen iets brengen.

Hoewel bij beide bands de aankleding zowat dezelfde kant uitgaat, merk je toch enige verschillen. Daar waar het bij Corbeaux iets meer draait rond de gitaar riffs, merk je bij Volte Face eerder ambient invloeden. De elektronica bij deze laatste zorgt ervoor dat we tempo wisselingen krijgen, dat is bijvoorbeeld merkbaar bij In Another Life. Toch is het geen wedstrijdje van wie de beste is van de twee. De verschillende aspecten van beide genres post-rock en ambient worden hier samengevoegd op een schitterend klinkend plaatje. Beide, zowel Corbeaux als Volte Face doen hun ding op een heel hoog niveau.

En toch gaat onze persoonlijke voorkeur nog het meest uit naar de samenwerking tussen beide artiesten bij The Meeting Point, de vijfde song op deze EP, waar je nog duidelijker die samensmelting merkt tussen voornoemde muziekstijlen. De lekker snijdende gitaarpartijen van Corbeaux worden prachtige verweven in soms dreigend keyboard klanken, de verdienste van Volte Face. De gedroomde post-rock song om het zo te zeggen. Doorgaans krijg je ofwel het ene ofwel het andere, maar deze mooie samensmelting tussen beide bands in die ene song is wel vrij uniek te noemen. Het smaakt zelfs naar meer.
Conclusie : We hebben, zoals we eerder al lieten aanvoelen, geen voorkeur voor de ene of de andere artiest , ze zijn beide heel begenadigde bands die het post-rock/ ambient gebeuren in Frankrijk een nieuwe boots geven. Maar laat ze samen iets doen, en we benaderen een nog grotere perfectie die ons doet hopen dat ze in de nabije toekomst ons zullen verblijden met een plaat vol met songs die ze dus samen brengen en niet apart.

tracklist :

1. Corbeaux - Airpaint
  2. Volte Face - Blade Runner