Celestial Wolves - Wood for wood

Erik Vandamme    14 maart 2013

Celestial Wolves is een vrij jonge post-rock band, ze ontstonden in 2011 en brachten ondertussen een EP uit genaamd Callisto. Intussen gaven ze ook een paar schitterend concerten weg, met die ene bedoeling, ervaring opdoen naar de toekomst toe. De band geeft een heel ambitieuze indruk en zal ook aantreden op Dunk!festival waar ze hun eerste full-album Wood for Wood komen voorstellen. Deze zal worden uitgebracht via dunk!records.

Een eerste vaststelling is dat we hier te maken krijgen met een typisch post-rock geluid zonder daar verder iets aan toe te voegen. Begrijp ons niet verkeerd, dit is niet kritisch bedoeld. We houden inderdaad van een potje experimenteren, maar al te vaak gaat daardoor de ziel verloren van waar het genre echt voor staat. Celestial Wolves keert terug naar de basis. De hoofdrol wordt gespeeld door de gitaar, heel lekker snijdende riffs, soms zalvend dan weer door merg en been snijden. De gekende opbouw tot een climax blijft ook overeind, maar het is niet zo dat die pas op het einde komt.

Daarmee komen we aan het grootste pluspunt van dit album. De tempowisselingen binnen elke song zorgen ervoor dat je geboeid blijft luisteren. Van rustige stukken, tot in het midden heel hoog gaande uithalen, over naar wederom een zalvend moment, om dan snel en snedig te eindigen. Dat is zo een beetje hoe deze plaat in elkaar zit.

We hebben geen persoonlijke favoriete song om eerlijk te zijn, alles ligt in die lekker strakke en gepolijste lijn. De songs variëren van de vijf tot negen minuten en dit is best lang, om dan de aandacht aan te houden moet je wel heel sterk voor de dag komen. Daarin slagen Celestial Wolves zonder problemen met deze Wood for Wood.

Een mooi voorbeeld is het negen minuten durende Corporal Wojtek dat op een heel kalme rustgevende toon begint, met een zacht klinkende drum en bijna akoestische gitaar. Gaandeweg beginnen ze het tempo meer en meer op te drijven. Langzaam worden we meegezogen in een wervelwind van intensiteit. Het fijne is dat ze ook pauzes nemen, waardoor je even op adem kan komen, echter niet te lang zodat we ons ook niet gaan vervelen. U hoort ons al afkomen, de aankleding is zo complex en veranderd voortdurend zodat die negen minuten op een ruk voorbij zijn. En dit allemaal puur instrumentaal!

Met Wood for Wood levert Celestial Wolves een oerdegelijk post-rock plaatje af, dat zonder verpinken niet moet onderdoen voor klassieke platen in het genre. Wilt u dit live meemaken? Op vrijdag 29 maart, dunk!festival komen ze hun cd voorstellen, u zal er al vroeg moeten bij zijn, maar het loont meer dan de moeite

Persistent Vegetative State

Until The Day Dawns And The Shadows Flee Away

COBE.