Death Wolf - II: Black Armoured Death

Erik Vandamme    11 maart 2013

In 2000 richtte Morgan Hakansson (Marduk), als fan van o.a. Misfits en Samhain ,een coverband op onder de naam Devils Whorehouse. Dit resulteerde in albums als Revelation Unorthodox (2003) Blood and Ashes (2009) en de EP's The Howling (2000) en Werewolf (2008). Ze besloten echter om meer een eigen weg in te slaan. En zo ontstond Death Wolf, ze brachten onder die naam in 2011 het album Death Wolf uit. Deze II:Black Armoured Death is dus hun tweede schijf.

Het eerste dat opvalt, zijn de invloeden van bijvoorbeeld Misfits of Danzig die enorm aanwezig zijn op dit album. Hoezeer Death Wolf ook probeert, door ter variëren tussen pure Black Metal en zogenaamde Horror Punk, deze stempel lijken ze maar niet kwijt te geraken. Op zich is dit uiteraard geen nadeel. De tempowisselingen zorgen ervoor dat we geboeid blijven luisteren, hoewel er van tijd tot tijd en lichte terugval merkbaar is. Net door het samensmelten van deze twee genoemde genres is het plaatje op zich wel interessant om een kans te geven. Vernieuwend kan je het uiteraard allemaal niet noemen. Ons echt verrassen doen Death Wolf ook niet. Wie dus ooit hield van wat Devils Whorehouse deed en van eerder genoemde invloeden zal ook van deze nieuwste schijf van Death Wolf smullen. Het is enkel jammer dat ze een beetje ter plaatse blijven trappelen. Eens een heel andere weg inslaan, durven experimenteren of risico's nemen is er niet bij. Op veilig spelen zorgt er echter ook voor dat je nooit in de fout kan gaan door net die verkeerde, of minder succesvolle, stappen te zetten die nefast kunnen zijn voor de groep.

Conclusie : Het resultaat op II: Black Armoured Death mag er zijn, ondanks dat een paar keer de aandacht verslapt, brengt Death Wolf wederom een gesmaakt plaatje naar buiten, en een mooie ode aan hun idolen. Voor de fans van voorgenoemde genres en bands, is II: Black Armoured Death daarom een sterke aanrader.

01. Noche De Brujas
02. World Serpent
03. Lord Of Putrefaction