Ceremonial Oath - The Book Of Truth (re-issue)

Erik Vandamme    10 maart 2013

Voor de geschiedenis van de Zweedse deathmetal band Ceremonial Oath gaan we terug naar 1989, tussen de golf van deathmetal bands vielen ze niet direct op, ze gingen al in 1995 uit elkaar. En dit na twee albums, twee demo's en een EP. Hoewel Ceremonial Oath in die periode niet echt voet aan de bodem leek te krijgen zijn de respectievelijke leden wel bekend geworden in menig ander band in het metalgenre. Neem nu zanger Oscar Dronjak die gitarist is geweest bij Hammerfall of gitarist Jesper Strömblad de oprichter van In Flames. Nu brengen ze het debuut The Book of Truth opnieuw uit, maar niet alleen dat. We krijgen er ook nog een tweede schijf bovenop met de twee demo's, en de EP Lost Name of God.

Een hap pure old school deathmetal met de bekende ingrediënten is wat we te horen krijgen. Doordringende gitaren en heel diep gaande grunts. Intens genieten moet het zijn voor de liefhebbers van het genre. Je voelt en hoort de basis waaruit eerder genoemde groepen zijn ontstaan ook duidelijk terug in de sound van Ceremonial Oath.

We zijn er dus van overtuigd dat vooral de fans van het eerste uur en van dus bijvoorbeeld In Flames of Taimat van dit album zullen genieten met volle teugen. Het extra mooie is dat een volledig overzicht van Ceremonial Oath is samengebundeld in twee keiharde schijven. Kant twee begint dus met die demo Wake of the Dead dat duidelijk nog niet echt deathmetal was te noemen. De stem van Dronjaks klinkt ook heel anders. En eigenlijk ligt het hem niet zo goed, gelukkig komen die invloeden van deathmetal boven drijven op de tweede demo Black Sermons. Ook de EP ligt een beetje in diezelfde lijn.

Besluit: deze productie is vooral heel interessant omdat toch blijkt hoezeer Ceremonial Oath een onmiskenbare invloed heeft gehad op het genre, al was het niet zozeer door de band, maar door wat de leden later hebben gepresteerd. Maar de basis, waar het allemaal begon, ontdekken we hier op deze The Book of Thruth. Om die reden is het album een heel sterke aanrader.

Disc 1

Prologue: Sworn To Avenge
Chapter I: The Invocator