Testament - Dark Roots of Earth

Erik Vandamme    2 augustus 2012

Er zijn zo van die bands die hun thrash metal roots altijd trouw zijn gebleven een van hen is Testament. Door al die jaren heen hebben ze dan ook een reputatie uitgebouwd zowel op plaat als live. Hoewel ze naar mijn mening dat enge keurslijf 'thrash metal' eigenlijk overstijgen.Dat bewijzen ze ook met dit nieuwste album Dark Roots of EarthVier jaar hebben we moeten wachten op de opvolger van The Formation of Damnation. En het dient gezegd, een meer dan waardige opvolger is het geworden! Het mooie is dat ze het aandurven die veilige weg te verlaten en risico's te nemen.

Het mooie is vooral dat combineren van de snelle songs met zowaar zelfs een paar Ballads. Rise Up bevat een paar magistraal mooie riffs , het mag blijken dat Eric Peterson en Alex Skolnick in topvorm verkeren . Dat blijkt bij de volgende song Native Blood waar dit solo's nog wat beter uit de verf komen. Met het titelnummer krijgen we al een voorsmaakje van de ballads die op de plaat staan, en je het bevalt ons enorm het mooi ineensmelten van de solo's van Eric met de door en merg en been gaande stem van Chuck Billy. Een kippenvel moment

True American hate is een snel en oo zo typische thrash metal song zoals we het graag horen , hard strak door de strot geramd! Lekker old school , met wederom die mooie solo's .  Met Cold Embara krijgen we in de vorm van een nieuwe ballad een waar rustpunt, maar wat voor een. Hier hoor je hoe prachtig en diepgaand de stem van Chuck klinkt, zowaar een hartverwarmend en emotioneel punt tussen al dat gitaar geweld. Prachtig hoe die gitaar riffs zijn verweven met de hartverscheurende stem van Chuck Billy. Typische Testament songs zijn er uiteraard ook terug te vinden. Zoals bvb Man Kills Mankind, Animal magnetism of Dragon Attack. Die variatie in songs is het grootste pluspunt op de plaat en zorgt er voor dat zowel de liefhebbers van de typische up-tempo sound van Testament als zij die houden van hun experimentele kant volledig aan hun trekken komen.

Het album is via iTunes ook verkrijgbaar met een bonus track A Day in the death een mooie kaars op de taart van een meer dan schitterend album dat bewijst dat Testament nog steeds staat als een huis , en hoe!!

Testament zal ook aantreden op Alcatraz Metal Festival in Brielpoort te Deinze op 12 augustus en ook dit is een aanrader. Lees het verslag van Alcatraz Festival trouwens op deze webzine.

Tracklist

01. Rise Up