La-Ventura - White Crow

Tom V    25 februari 2013

La-Ventura zei mij persoonlijk heel weinig. Niet zo verwonderlijk want sinds hun debuutalbum in 2008 brachten ze in 2010 alleen nog maar een EP uit en was het 3 jaar album stilte. Met White Crow slaan ze nu helemaal terug en willen ze tonen wat ze voorbije jaren hebben uitgespookt. Dit tweede album komt uit op 1 maart 2013

La-Ventura is een female fronted metalband. Zelf durven ze zich te vergelijken met een goed glas whisky dat beter wordt na enkele jaren van rijping … In hoeverre ze er uiterlijk op rijpen laten we ter jullie betwisting natuurlijk. Wie female fronted hoort denkt onmiddellijk aan liederen die blaken van de emoties en fantasiën. Hoewel we de fantasie misschien nog achterwege mogen laten zit dit album bomvol neergepende emoties die door Carla van Huizen met een krachtpatser stem perfect inzingt.

Eenvoud op zijn schoonst zeggen we hier in Vlaanderen en dat is ook zo met de andere facetten van het album. Op muzikaal vlak weten ze mij ook te verassen. Drum en gitaar zijn met hun speelsheid prachtig op elkaar ingespeeld. Melodiën op de juiste plaatst neergepoot en dan nog eens de harde rock elementen er tussen gekwakt, net als een puzzel die in elkaar valt. Mooi, sierlijk en luisterbaar. Luister maar even naar ‘Song for an Idiot’ hoe machtig het nummer opent. Waw! Let er ook even op hoe dit nummer zichzelf opbouwt. Van heftig naar zacht naar ... ach weet je wat? Je moet het gewoon aanhoren. Ben je nog niet zeker of je het album wel of niet zou kopen? Zoek eens een stream op voor ‘Drowning’ van dit album en dan weet je meteen of je verkocht bent.

Conclusie: La-Ventura heeft met White Crow een album opgenomen die zowel kwalitatief tip top als kwantitatief tip top in orde is. Een zeer scherpe en nauwkeurige opname van het geheel zorgen ervoor dat alles lekker vlot in elkaar overvloeit en bij elke track weten ze mij opnieuw te verassen voor wat komen zal. Waar vroeger het typische Gothic primeerde primeert nu Carla en haar zuivere volle stem. Misschien wel een nieuwe hit op komst?