Lost in Kiev – Motions

Erik Vandamme    28 februari 2013

Je zou de Franse post-rockers Lost In Kiev een zoveelste groep kunnen noemen in een lange rij, maar dat is deze band en hun muziek tekort doen. Het debuut album van Lost In Kiev, Motions is een bewijs dat de mogelijkheden in deze muziekstijl ondanks alles toch onuitputtelijk zijn, integendeel.

De relatief lange nummers kabbelen rustig verder, maar gaan ons hierdoor echter geen moment vervelen. Hoewel het vooral de instrumentale aanpak is die ons het meest kan bekoren zorgen de vocalen tussen de songs door er voor dat er ook wat variatie in het nogal monotone geluid wordt gebracht. Het brengen van stemmen, en dan nog op een heel eigenzinnige en niet voor de hand liggende manier, is een niet te onderschatten meerwaarden aan deze plaat.

Daarom trekken we de conclusie dat Lost In Kiev niet een zoveelste post-rock groepje is in een lange rij, maar daadwerkelijk ook iets anders durven doen met het gekende geluid. Een mooi voorbeeld is Hope, flights & disillusions dat begint met een strak drumgeluid, een twinkelende gitaar die naar een climax gaat, en daartussen die ingesproken teksten, waardoor de drive in de song blijft zitten en het dus niet allemaal te 'saai' gaat beginnen klinken. Een dynamisch ritme en lekker loos gaande instrumenten zorgen voor de uiteindelijke kers op de taart. De term post-metal komt zelfs wat boven drijven op momenten. Vooral als de opbouw naar een climax gaat op het einde van elke song.

Bij afsluiter The Day I ruined my Life gaat die vocale aankleding zelfs de haast meer zingende in plaats van voorheen gesproken weg op. Daardoor krijgen we een wat dreigende afsluiter die eigenlijk wel goed past bij de muziek op zich. Een nummer dat in tegenstelling tot de overige songs een andere kant laat zien van Lost In Kiev zonder echter de basis waarrond dit album is gebouwd te verloochenen.

De zeven nummers liggen in, buiten het einde dus allemaal een beetje op diezelfde lijn en dat zouden we anders als iets negatief zien, bij Motions is dit echter zeker niet het geval. We zijn er van overtuigd dat dit ook live zal zorgen voor een intens uurtje of meer genieten.

Lost in Kiev treden tevens aan op Dunk! Festival, op zaterdag 31 maart, en ook dit is een aanrader. U kunt het album trouwens vinden via: http://lostinkiev.bandcamp.com/

1 . >

2. A mere shift of origin