Villagers - {Awayland}

Erik Vandamme    28 februari 2013

Dat Villagers een patent hebben op het maken van beeldschone songs die je bij de keel grijpen bewezen ze al. Hun eerder uitgebrachte album Becoming A Jackall (2010) bracht ons toen al in opperste vervoering. Ze deden dit nog eens over op Les Nuits Botanique waar je een speld kon horen vallen in die tent. Om maar te zeggen, veel artiesten proberen, weinig slagen er in, maar Villagers doen dit schijnbaar zonder enige moeite. De verwachtingen voor hun nieuwste album {Awayland} waren dan ook vrij hoog gespannen.

Dit tweede album ligt in het verlengde van zijn voorganger maar er is toch meer plaats voor elektronica en experimentele uitstappen. Op zich geen probleem mee, zolang het grootste wapen van Villagers maar overeind blijft, je hart en ziel raken. En dat doen ze nog steeds op deze {Awayland}. De begenadigde stem van O’Brien is ook op deze plaat nog steeds de grootste draagkracht en rode draad doorheen het geheel. Er worden echter, zoals we al aangaven, andere wegen begaan en dat is op zich een positieve vooruitgang. Het feit dat Villagers nieuwe dingen uitproberen is een teken dat ze willen evolueren, ter plaatse blijven trappelen is er zeker niet bij. Het inslaan van nieuwe paden, zonder de fans van het eerste uur tegen de borst te stoten, dat is zo een beetje de eerste conclusie die we kunnen trekken uit dit nieuwe album.

De nieuwe songs doen ons het beste vermoeden voor verdere stappen naar meer bekendheid en naar een groter publiek, wat stilaan wel eens tijd wordt. Of er echte hoogtepunten zijn op deze {Awayland}? Eerlijk, we hebben er naar gezocht, maar geen nummer gevonden dat er bovenuit steekt, ze zijn allemaal een voor een top, net zoals dat bij het debuut album al het geval was.

De kippenvelmomenten blijven ook op deze nieuwe schijf voldoende aanwezig, daarom zijn we er zeker van dat het uitverkochte concert in Botanique op 5 maart wederom eentje zal zijn om in te kaderen in de harten van velen

My Lighthouse (2:58)

Earthly Pleasure (4:07)

The Waves (5:00)