De Portables - It's Time to Leave this World Behind

Erik Vandamme    14 februari 2013

Even voorstellen: De Portables is een band uit het Gentse en ontstond al in 1996. Hun muziek zou je kunnen omschrijven als een mix van post-rock, lofi en slowcore. Een wilde omschrijving echter van wat we op hun zevende album 'It's Time To Leave This World Behind', te horen krijgen. En net dit is de grootste sterkte van De Portables dat ze zich duidelijk niet vastpinnen op een genre maar durven variëren en experimenteren.

We gaan ons met deze It's time to Leave this World Behind op wel heel wisselvallige paden begeven . Je krijgt er niet direct kop of staart aan, zoals we dat plegen te zeggen. De luisteraar moet een inspanning doen om het allemaal te begrijpen. Een eerste luisterbeurt geeft de indruk dat we hier niet te doen hebben met een gemakkelijk kunstwerkje. Nee, we moeten dit echt een paar keer afspelen eer we snappen over wat It's time to leave this world behind echt gaat. Daarnaast is het een extra pluspunt van De Portables dat ze alles met de nodige dosis humor en hier en daar een kwinkslag bekijken. Ernstige onderwerpen krijgen hierdoor een meer te relativeren kantje. Dit zijn we al een tijdje van hen gewoon, en dat is ook bij deze nieuwste plaat het geval: die trouwens enkel digitaal en op vinyl is uitgekomen. De songs als The Space of The Space Between You and Me (Gazing at the Nightsky) zeggen al heel veel. Want inderdaad het klinkt vaak allemaal wat onaards, van een andere planeet als het ware. Een extra interessant nummer is de Dinosaur Jr cover No Bones waarbij ineens een wel heel leuke klinkende synthesizer ons tegemoet komt. Wederom slagen De Porables er in een Kunstwerkje af te leveren met een grote K, en door een muziekstijl die normaal gezien als vrij ernstig wordt beschouwd ook eens vanuit een rooskleurige bril te bekijken.

Het enige minpunt is dat we duidelijk toch meerdere luisterbeurten nodig hebben om het echt te laten doordringen. We doen echter graag een extra inspanning en dat loont dikwijls. Dat is ook het geval bij It's time to Leave this World Behind. Geef deze plaat voldoende kansen want het is best de moeite waard om te ontdekken. Ernstige post-rock gekruid met een portie relativering zin, dat is de conclusie over dit zevende meesterwerk van De Portables

1. The Space (4:15)
  2. The Space Between (3:34)
  3. There's No Porn on Youtube (1:41)