Terasku - Demo

Erik Vandamme    16 februari 2013

Post-rock uit Indonesië, dat is wat Terasku ons brengt. Niet direct een muziekgenre dat we zouden vereenzelvigen met deze landen om eerlijk te zijn. De sfeer en opbouw stralen echter toch iets 'zuiders' uit moeten we toegeven. Er wordt niet echt gebruik gemaakt van de gitaar als hoofd instrument, daar ligt het grote verschil met de globale post -rock. Deze Demo was een prettige ervaring en kennismaking met een artiest/band die het genre een heel ander gezicht tracht te geven en daar ook in slaagt. Een overzicht.

merangkak sampai batas akhir is een heel rustig nummer, percussie en gitaar worden fijn in elkaar verweven tot een geheel. Deze song is misschien nog het meest typische Post-rock lied op deze demo. We starten vrij kalm, met een zwoele gitaar, maar gaan snel over naar een climax naar het einde toe. Zoals we al aangaven, een simpel weg typisch nummer zoals we dit in het genre gewoon zijn. Haast zouden we denken te maken hebben met een zoveelste post-rock band in een lange rij, maar toch zitten er in de nummers variatie in die deze stelling tegenspreken.

Van dromerig en zwevende twinkelende geluiden gaat het over naar een soort 'noise' dat soms dreigend op je af komt. Tussen zalven en slaan als het ware. Untuk -GAZA!! is daar een mooi voorbeeld van. Het begint met een zachte gitaar en piano klank maar gaat vlug over naar een stuwend geluid en eindigt met iemand die weg stapt of loopt. Het lijkt wel een instrumentale aanklacht, zo voelt het aan. Dat alle instrumenten heel belangrijk zijn bewijst Teras Kota waar de drums een hoofdpunt lijken te spelen. Alle aspecten van dit instrument worden boven gehaald, in eerste instantie de rustige kant hiervan. Gezapig voortkabbelend met de akoestische gitaar als ondersteuning is het een rustpunt, en net zoals we dit bij het genre gewoon zijn gaan we over naar een luide en snelle climax, maar die drums blijven dus wel de bovenhand nemen als ode aan de percussie zou je haast denken. Het aspect 'Noise' krijgen we dan weer te verwerken bij terasku - Elegi Pagi met een snerpend geluid worden we wakker gemaakt uit een droom. De ondertoon ligt hier bij 'intensiteit'. Het is een nummer dat je puur instrumentaal niet echt als post-rock kan bestempelen, het gaat ook de dreigende weg op, en de klanken gaan het gevecht aan met de geluidsmuur. Experimentele diepgaande drones worden op ons afgestuurd.

Conclusie: Terasku brengen een soort variatie tussen post-rock en Noise toestanden die we niet elke dag tegen komen. Er wordt op deze demo ook duchtig allerlei dingen uitgeprobeerd, om tot een geluid te komen dat vernieuwd klinkt. Het is altijd aangenaam te ontdekken dat er nog artiesten zijn die durven iets meer te doen dan gewoon een potje gitaar, drum of keyboard te spelen, maar ook daadwerkelijk iets te doen met die instrumenten op zich. Deze Demo is nog maar een eerste kennismaking en stemt ons veelbelovend naar de toekomst toe. Voor de globale liefhebber van zowel post-rock als Noise en aanverwanten is Terasku een heel sterke aanrader.

merangkak sampai batas akhir

Untuk -GAZA!!

Teras Kota